Hogyan szerzett az egyik legnagyobb forgalmú webáruház, az Extreme Digital több mint 65.000 feliratkozót 41 nap alatt?

extreme digital esettanulmány
extreme digital esettanulmány

Az Extreme Digital webáruházat 2001-ben alapították. Kezdetben kizárólag digitális fényképezőgépek online értékesítésével foglalkozott, majd egyre szélesebb választékot kínált. Mára a számítástechnikai eszközöktől kezdve a háztartási gépeken keresztül az irodabútorokig gyakorlatilag mindenféle terméket árul, és Magyarország piacvezető webáruházává nőtte ki magát.

Sőt, nem csak hogy kategóriájában piacvezető, de a 2014-es online értékesítésből származó árbevételi adatok alapján az eDigital.hu Magyarország legnagyobb forgalmú webáruháza. Az utóbbi években pedig már a nemzetközi terjeszkedésben is jeleskedtek. Online áruházat nyitottak Szlovákiában, Csehországban, Romániában, Horvátországban, Szlovéniában és Bulgáriában.

Jelen esettanulmányunkban azt mutatjuk be, hogyan szerzett az eDigital több mint 65.000 feliratkozót mindössze 41 nap leforgása alatt.

Megjegyzés: Nincs időd most elolvasni? Szeretnéd elmenteni későbbre? Kattints a gombra és töltsd le az esettanulmány PDF verzióját ingyen!

Bevezetés

Nem számít, hogy milyen jó a webáruházunk, vagy, hogy mekkora a termékkínálatunk, a legtöbben vásárlás nélkül hagyják ott az oldalunkat. Hogy miért? A látogatók legnagyobb része még nem áll készen a vásárlásra az első látogatáskor.

Éppen ezért célszerű legalább a látogatók e-mail címét elkérni, mielőtt elhagynák oldalunkat. Hiszen csak így van esélyünk a legjobb ajánlatainkat kommunikálni feléjük a jövőben.

Az eDigital email listaépítéshez hagyományosan nyereményjátékokat szervez. Ehhez egy, a bal oldali sávban  a webáruház minden oldalán megjelenő modult használ:

eDigital csali

A képlet egyszerű: a látogató feliratkozik a hírlevélre, és ezért cserébe részt vehet egy nyereményjátékon, ahol egy értékes nyereményt nyerhet a webáruház kínálatából. De mennyire jó módja ez a feliratkozógyűjtésnek?

Talán senkit nem lep meg, hogy ez a megoldás közel sem annyira hatékony, mint azt elsőre várnánk.  Pedig van egy rendkívül értékes nyereményt kínáló nyereményjáték, továbbá minden oldalon látszik a modul, de mégis az oldalra érkező látogatók csak 0,02%-a iratkozik fel ezen keresztül. Ez annyit jelent, hogy 10 ezer látogatóból átlagosan mindössze ketten fognak bekerülni a hírlevél listára.

A kihívás

A kihívás tehát adott volt az eDigital előtt: hogyan növelhetnék meg ezt a rendkívül alacsony feliratkozási rátát, de mindezt úgy, hogy közben nem terelhetjük el a látogatók figyelmét a termékekről és a vásárlásról.

A weboldal és látogatók elemzése alapján az alábbi két fő okát találták az alacsony konverziós rátának:

#1 OK: Rosszul elhelyezett és időzített hirdetések

A nyereményjáték hirdetése rendkívül eldugott helyen, oldalsó modulban és ráadásul látványvonal alatt történik. Annak esélye, hogy a sok-sok kommunikált hirdetés és ajánlat között a látogató pont ezt a hirdetést fogja észrevenni, csekély.

#2 OK: Irreleváns hirdetések

Az alacsony feliratkozási arány másik fontos oka, hogy az ajánlat túl általános és nem elég jól célzott, tehát minden látogató ugyanazzal a hirdetéssel találkozik. Konkrétan: a látogatók többségét sajnos nem érdekli a nyereményjáték, pláne ha konkrét vásárlási céllal érkezett a weboldalra (pl. Notebookot akar vásárolni).

Ezen kiindulási problémákat figyelembe véve úgy határoztak, hogy változtatni szeretnének és jobb megoldás után kezdenek el kutatni. Olyan megoldás után, ami nemcsak hatékonyabb a feliratkozógyűjtésben, de a látogatók igényeivel is jobban találkozik.

Így találtak rá az OptiMonkra, és megkezdődhetett a közös munka, amelynek első lépésében megtettük kampány javaslatainkat az eDigital csapatának.

Mielőtt elolvasnád, milyen megoldással rukkoltunk elő, nézd meg mit gondol Várkonyi Balázs az ügyfélszerzés fontosságáról és az OptiMonk-ról:

Megoldás

Az OptiMonkot pontosan a fent említett problémák megoldására találtuk ki. Az első problémára (rosszul elhelyezett és időzített hirdetések) az OptiMonk által biztosított kilépési popupok tökéletes megoldást biztosítanak, hiszen:

1) Az egész képernyőt betöltő popupokat biztosan észreveszi minden látogató.

2) Csak akkor jelennek meg, amikor a látogató amúgy feliratkozás (és vásárlás) nélkül hagyná el az oldalt, tehát minimalizálja a popupok zavaró tényezőjét.

A második problémára (irreleváns hirdetés) már kevésbé egyszerű a megoldás. Itt a megoldás az, hogy mindenkinek egy testreszabott, az ő számára leginkább releváns ajánlatot tudjunk biztosítani.

Ehhez a látogatókat csoportosítani és kategorizálni kell a róluk rendelkezésre álló információk alapján. Számos információ áll rendelkezésünkre az egyes vásárlókról. Csak néhány példa:

  • Ismerjük, mi érdekli őket – ha valaki meglátogat egy laptop termékoldalt, nyugodtan feltételezhetjük, hogy érdeklődik a laptopok iránt.
  • Tudjuk, hogy az adott illető először jár-e az oldalunkon vagy visszatérő látogató.
  • Ismerjük, hogy a látogató honnan érkezett az oldalunkra – például a Facebookról, a Google keresőjéből, vagy éppenséggel a hírlevelünkből kattintott át.

Ezeket az információkat felhasználva relevánsabb ajánlatokat lehetne a látogatóknak készíteni.

Ez a gyakorlatban pontosan ugyanúgy működik, mint a remarketing. Felhasználjuk a látogatóinkról rendelkezésünkre álló információkat, hogy egy olyan ajánlatot mutassunk nekik, amely jobban fogja érdekelni őket, mint egy általános hirdetés.

Lehet nekünk a legjobb ajánlatunk a világon, ha az nem a megfelelő látogatókhoz ér el, a megfelelő időben, akkor sajnos az egész nem sokat ér. Ezért is választotta az eDigital az OptiMonkot. Szerették volna, ha az ajánlatai nemcsak minél több látogatóhoz érnek el, de azok számára tényleg értéket jelentenek. Ez egy tipikus win-win szituáció. A látogató kap egy értékes ajánlatot, a webáruház pedig több érdeklődőt szerez.

Ezek alapján több kampányt is beállítottak az OptiMonk segítségével, közülük most 4-et mutatunk be:

1. Kampány – „Nyereményjáték” ajánlat azoknak, akik még nem érdeklődők

2. Kampány – Dinamikus „termék kedvezmény” ajánlat új látogatóknak

3. Kampány – „Black Friday értesítő” ajánlat

4. Kampány – „Karácsonyi termékválasztó” ajánlat új látogatóknak

A következőkben nézzük meg a kampányokat és azok eredményeit egy kicsit részletesebben…

1. kampány: „Nyereményjáték” ajánlat azoknak, akik még nem érdeklődők

Első lépésben az „általános” ajánlatot (a nyereményjátékot) turbózták fel és ültették át egy kilépési popupba. Korábban már utaltunk rá, hogy nemcsak az a fontos, hogy egy ajánlat releváns és jól célzott legyen, de az se lényegtelen hol találkozik vele a látogató. Pontosabban hol nem, hiszen hiába van egy jó ajánlatunk, ha a látogató nem veszi észre az oldalunkon, akkor esély sincs a feliratkozásra.

Ennek megfelelően a hagyományos feliratkozó gyűjtéshez használt nyereményjátékot célszerű popup formájában is kommunikálni:

„Nyereményjáték” ajánlat azoknak, akik még nem érdeklődők

A popup érdekessége, hogy az űrlapot a Facebook profiluk segítségével is kitölthették a látogatók. Ez tovább növelte a feliratkozási arányt, hiszen könnyebbé tette a feliratkozást a látogatóknak.

A kampány beállításánál több szempont is szerepet játszott. Először is azt szerették volna, hogy ez a kampány csak annak jelenjen meg, akinek az egyéb – relevánsabb – ajánlatok nem jelennek meg. Akiről tudunk valami konkrétat, és ezáltal releváns ajánlatokat tehetünk neki, annak inkább ezen ajánlatok jelenjenek meg, és ne az általános ajánlat.

Továbbá azt se akarták, hogy olyasvalakinek is megjelenjen a popup, aki egy Facebook kampányból érkezik. Ennek oka, hogy a közösségi oldalról landoló oldalakra irányítják a látogatókat, és nem szeretnék, ha az átkattintás után elterelné valami a figyelmet a landoló oldal speciális ajánlatától.

Ugyanakkor azt sem szerették volna, ha a popupok megzavarják azokat a látogatókat, akik már korábban feliratkoztak. Ezért ki kellett zárni azokat, akik a korábbi kampányok valamelyikén már feliratkoztak:

Korábbi kampányok kizárása

Mikor egy látogató megérkezik a webáruházba, elkezdi kutatni a keresett terméket. Ez pedig könnyen azt eredményezheti, hogy a kurzorral elhagyja a böngészőablakot. Ilyenkor még nem szerencsés, ha megjelenik a popup, mert egyrészt a potenciális vásárló még nem is készül elhagyni az oldalt.

Másrészt az se jó, ha egy kampány, akkor tűnik fel egy látogatónak, mikor még nincs semmilyen fogalma arról, hogy pontosan mit is nyújt neki az adott oldal. Ezért célszerű egy kis időt hagyni neki, hogy megismerkedjen a tartalommal.

Legalább 'X' másodperce nézik már az adott oldalt

Az eDigital ezért 10 másodpercet állított be. Ez már elegendő ahhoz, hogy a fenti két esetet kizárjuk.

Előfordul, hogy valaki megnyit egy weboldalt, majd mikor látja, hogy nem a megfelelő oldalon jár, rögtön elindul a bezáró X irányába.

Általában az ilyen látogatók egyáltalán nem kíváncsiak arra, amit az adott webáruház nyújtani tud, és csak tévedésből járnak ott (ez lehet az ő hibájuk, vagy a nem megfelelően célzott hirdetések következménye is). Mivel az ilyen látogatók nem képezik részét a célcsoportnak, nekik fölösleges a kampányt megjeleníteni.

Erre való a „Legalább x oldalt megnéző látogatók” feltétel, amellyel be lehet állítani, hogy legalább hány oldalt kell megnéznie a látogatónak, hogy a popup egyáltalán megjelenhessen.

Az Extreme Digital 3-at állított be. Ezzel biztosítva, hogy a kampány csak olyan érdemi látogatóknak jelenik meg, akik már mutattak valamiféle érdeklődést (tehát meg van bennük a vásárlási szándék) azzal, hogy már ennyi aloldalt megnéztek.

Eredmény

A korábbi 0,02%-os feliratkozási arány 2,3%-ra emelkedett. Ez a 115-szörös növekedés a konverzióban azt jelentette, hogy a kampány az első 14 napban több mint 7000 feliratkozót hozott, ami igen jó eredménynek számít ahhoz képest, hogy egy általános ajánlatról van szó. Ez a szám egyébként több, mint amennyit a hagyományos hírlevél feliratkozó modul eredményezett 4 hónap alatt.

(Megjegyzés: Szeretnél Te is hasonló eredményeket? Töltsd le az alábbi ingyenes tanulmányunkat, amely nemcsak a popupok helyes használatában segít, hanem azt is bemutatja, hogyan tedd élménnyé a vásárlást a látogatóid számára személyre szabott üzenetek megjelenítésével.)

2. kampány: Dinamikus „termék kedvezmény” ajánlat új látogatóknak

Mint ahogy fentebb már említettük, az új látogatók jelentős többsége még nem akar egyből vásárolni. Viszont ez még nem jelenti azt, hogy ne érdeklődnének irántunk.

Ezért az eDigital a követkető kilépési popupot állította be azoknak az első látogatóknak, akik bizonyos termékek iránt érdeklődtek, de érdemi vásárlás, illetve feliratkozás nem történt a részükről:

Dinamikus „termék kedvezmény” ajánlat új látogatóknak  Dinamikus „termék kedvezmény” ajánlat új látogatóknak

A popup kétlépcsős popup, amelyben elsőként egy eldöntendő kérdést tettek fel, majd ha a látogató az IGEN-re nyomott, a következő feliratkozó űrlap jelent meg:

Többlépcsős popup

Azért választották a kétlépcsős megoldást a hagyományos egylépcsős (űrlapos) popup helyett, mert korábbi kampányok már igazolták, hogy az ilyen a kétlépcsős megoldások magasabb feliratkozási aránnyal rendelkeznek.

A kampányt úgy állították be, hogy amikor a látogató az okostelefonok kategórián belül böngészett, akkor a kedvezmény az okostelefonokra vonatkozott. De amikor a laptopokat nézte, akkor a notebook tartozékokra kínáltak kedvezményt. Ezzel biztosították, hogy a látogatóknak olyan ajánlat jelenjen meg, ami érdekes lehet számukra.

(Megjegyzés: a kampányt azért erre a két kategóriára állították bemert az analitikai adatok alapján ezek az oldalak az átlagosnál nagyobb látogatottságúak, viszont az átlagosnál alacsonyabb konverziós rátával rendelkeznek, ezért egy jól célzott és megfelelően beállított kampánnyal reméltek javulást az adatokban.)

Ezt az úgynevezett „popup szövegek dinamikus cseréje” nevű funkcióval oldották meg. Ennek az a lényege, hogy megváltoztathatjuk bármilyen változó alapján a popup szövegét. Így mindössze egy popupot használva is megjeleníthetünk célzott üzeneteket az egyes látogatóknak.

Ez azt jelenti, hogy nem kell különböző popupokat létrehoznunk minden egyes csoportnak a célközönségünkben. Megjeleníthetünk teljesen személyre szabott információkat a popupokban, amelyek jobban felkeltik majd a látogatók figyelmét.

Eredmény

A kampány 10%-os konverzióval működött, tehát minden tizedik látogató, akinek megjelent a popup, feliratkozott a hírlevélre! Ez azt jelentette, hogy 7 nap alatt több mint 900-an iratkoztak fel csak a notebook vagy az okostelefon kategóriából.

3. kampány: „Black Friday értesítő” ajánlat

Az eDigital a PR ügynökségével karöltve 2014-ben tartotta az első Fekete Péntekjét, ami óriási érdeklődést eredményezett: Egy nap alatt 600 ezren látogatták meg a webáruházat, 700 millió forint értékben vásároltak, amin 204 millió forintot spóroltak a vevők.

Ezeket az adatokat látva a 2015-ös évben még ennél is nagyobb érdeklődésre számíthattak, és szerették volna, ha minél több ember értesül az akciókról.  Ezért döntöttek úgy, hogy célszerű lenne a Fekete Pénteket megelőző héten egy OptiMonk kampány beállítása.

A kilépési popup a következő volt:

„Black Friday értesítő” ajánlat

Akik feliratkoztak a hírlevélre, elsőként értesülhettek a legjobb akciókról. Mi ez, ha nem egy igazi értékajánlat!

Eredmény

Szinte hihetetlen, 6 nap alatt több mint 50 000 érdeklővel gyarapodott a listájuk 11%-os feliratkozási arány mellett. Ez kiemelkedő eredménynek számít, mert általában 4-6%-ban konvertál egy ilyen popup.

4. kampány: „Karácsonyi termékválasztó” ajánlat új látogatóknak

A megfelelő célzás nem csak az OptiMonk kampányok esetében fontos, de a feliratkozóknak küldött hírlevelekben is.

Ezért az Extreme Digital az ünnepi időszakban lefolyatott egy kampányt, amelyben már a feliratkozás során nemek szerint csoportosította az új látogatókat annak érdekében, hogy az ünnepi időszakban még relevánsabb ajánlatokat küldhessen feliratkozóinak.

A kampányok többségétől eltérően ez az oldalra történő megérkezéskor jelent meg, nem pedig a kilépési szándékra:

„Karácsonyi termékválasztó” ajánlat új látogatóknak

A választással a látogatók nemére is fény derült, és innentől kezdve lehetővé vált, hogy a karácsonyi hírlevelekben külön kommunikáljanak nőknek és férfiaknak egyaránt.

Többlépcsős popup második lépcsője

Eredmény

14 nap alatt közel 7000-en iratkoztak fel. De ami ennél is lenyűgözőbb az a kreativitás, ahogy ezt a kampányt kivitelezték.

Megjegyzés: Szeretnéd elmenteni későbbre? Kattints a gombra és töltsd le az esettanulmány PDF verzióját ingyen!

Összeredmények az egyik legnagyobb forgalmú hazai webáruháznál

Ha összeadjuk a fenti 4 kampány eredményét, akkor azt látjuk, hogy az OptiMonk segítségével az eDigital webáruház hírlevelére 41 nap alatt több mint 65.000-en iratkoztak fel.

Ráadásul, ha kicsit mélyebbre ásunk a statisztikákban, akkor azt látjuk, hogy azok a látogatók, akik kitöltöttek egy OptiMonk kampányt

  • 61%-kal több oldalt néztek meg (látogatónként megtekintett átlagos oldalszám),
  • 18%-kal több időt töltöttek a webáruházban (oldalon átlagoson eltöltött idő), és
  • 6,5%-kal nagyobb arányban is vásároltak (magasabb e-kereskedelmi konverziós arány)

mint azok, akik nem így cselekedtek.

Összeségében az Extreme Digital 4 hónap alatt közel 75 ezer érdeklődőt gyűjtött (ebben az időszakban nem folyamatosan futottak a kampányok).

Ez körülbelül 13-szorosa annak, mint amennyit akkor szereztek volna,
ha nem üzemelik be az OptiMonkot.

Az eredmények önmagukért beszélnek. Ha többet szeretnél tudni, próbáld ki a rendszert 14 napig INGYEN, hogy saját szemeddel lásd az eredményeket!

Share this

Written by

YOU MAY ALSO LIKE

One thought on “Hogyan szerzett az egyik legnagyobb forgalmú webáruház, az Extreme Digital több mint 65.000 feliratkozót 41 nap alatt?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük