Részletes útmutatónkkal e-kereskedelemmel foglalkozó vállalatvezetőknek, vállalkozóknak, sales vagy marketing szakembereknek, vagy lelkes érdeklődőknek szeretnénk segítséget nyújtani. Ha szeretnél többet megtudni a konverzióoptimalizálásról, és növelni az online eladásaid számát, akkor jó helyen jársz! Vágjunk is bele!
A konverzió optimalizálásának alapjai
Adatgyűjtés: mit és hogyan érdemes mérni?
A felhasználói élmény optimalizálása
A weboldalak optimalizálása az e-kereskedelemben
A termékoldal optimalizálása
A landing page, azaz a landoló oldal optimalizálása
A checkout folyamat optimalizálása
Érdeklődő szerzés
Az A/B tesztelés
Intelligens popupok használata
A konverziós ráta optimalizálása (angol rövidítéssel CRO) során célunk, hogy az adott weboldalra látogatók minél nagyobb százaléka váljon valódi vásárlóvá, vagy általánosabban fogalmazva olyan felhasználóvá, aki végrehajtja a kívánatos műveletet a honlapon.
Ezt az úgynevezett kívánatos műveletet nevezzük konverziónak.
Ahhoz, hogy jobban megértsük, hogyan optimalizálható a konverziós ráta, szükséges megismernünk a pontos definíciót. A konverziós arány jelentése:
Egy weboldal konverziós rátája úgy számolható ki, hogy elosztjuk az értékesítések darabszámát a honlap azonos időszakra vonatkozó látogatóinak számával.
A konverziót úgy is értelmezhetjük, mint a kívánt üzleti cél elérését.
Ez a cél minden weboldal vagy vállalkozás esetében más és más lehet, például egy adott tartalom megosztása, egy bizonyos oldalra történő kattintás, vagy akár adatok megadása egy popupon.
Az e-kereskedelem területén azonban a konverzió alatt általában az adott honlapon történő vásárlást értjük, azaz a vásárlási konverziót.
Hogyan kezdhetünk neki a gyakorlatban a konverziós ráta növelésének és optimalizálásának? Érdemes alapul venni az alábbi, 5 lépésből álló folyamatot:
Fontos észben tartanunk, hogy az A/B tesztelési módszer nem maga a konverzióoptimalizálás, hanem annak csak egy része és eszköze. A legjobb eredmény elérése értekében a rendszeres A/B teszteket érdemes más optimalizációs módszerekkel is kiegészíteni.
A konverziós ráta optimalizálásának folyamatára úgy kell tekintenünk, mint egy folyamatosan ismétlődő, ciklikus eseményre, melyben újra és újra váltja egymást a mérés, az adatok elemzése, az elemzésen alapuló optimalizáció és a tesztelés folyamatai.
Ez a módszer nem csak abban segít, hogy folyamatosan javítsuk a felhasználói élményt, de lehetőséget ad arra is, hogy minden szempontból a versenytársak előtt maradjunk. A legjobb kiindulási pont a konverziós rátánk növeléséhez az, ha megbízható, valós adatokat gyűjtünk.
Megbízható adatokat akkor fogunk tudni gyűjteni, ha először felállítjuk fő teljesítménymutatóinkat (angol nevén Key Performance Indicators. ismert rövidítése a KPI.), melyekkel szemben fontos követelmény, hogy egyértelműek és elérhetőek legyenek.
Hiszen honnan tudjuk, hogy min kell változtatnunk, ha nincsenek világos konverziós céljaink?
Ha meghatároztuk a céljainkat, rögtön láthatóvá válik, hogy elérjük-e honlapunkon azt a látogatószámot, amit kitűztünk; annyian tekintik-e meg a termékünket, ahányan gondoltuk; és hogy annyian vásárolnak-e az oldalon, ahányan szeretnénk, hogy megtegyék.
Útmutatónkban részletes áttekintést adunk a fő teljesítménymutatókról és arról, hogyan használjuk őket vállalkozásunkban. Az ügyfél-akvizíciós költség (CAC), a vevői élettartam-érték (CLV), a havi rendszeres bevétel vagy az értékesítési ciklus hossza csak néhány a legfontosabb mérőszámok közül.
Forrás: Klipfolio
A kvantitatív adatok a „rideg, nyers számok”.
Ezek jelentik a számszerű, objektív eredményeket, melyeknek értelmezése nem lehet kérdés: azok, amik.
Az e-kereskedelemben a kvantitatív mérések közé soroljuk az átkattintási rátát, az oldalon töltött időt, a látogatók számát és minden olyan marketing oldalú mérést, melyet számokkal lehet kifejezni.
A kvantitatív adatokat hőtérképes honlapelemzéssel, kérdőívekkel, KPI elemzésekkel és A/B tesztekkel szerezhetjük meg. A számok emberei számára a kvantitatív adatok túl szubjektívnek és elvontnak tűnhetnek. Az igazság azonban az, hogy a kvantitatív adatok önmagunkban nem képesek teljes képet festeni az erősségekről és a gyengeségekről.
Forrás: SPSSABC.HU
Kvalitatív adatok esetén nagyobb tere marad az értelmezésnek, elemzésük szubjektívebb folyamat. A kvalitatív adatok azért fontosak, mert nem csak elfogadják a számok által mutatott eredményeket, hanem felteszik a „miért?” kérdéseket is.
Ilyen, és ehhez hasonló kérdésekre válaszolhatnak a kvalitatív adatok, melyekre például ügyfélinterjúkkal, fókuszcsoportos kutatásokkal és más, megfigyelésen alapuló módszerekkel tehetünk szert.
A Google Analytics szoftver segítségével bármit lekövethetünk. Az interneten cikkek százai keringenek arról, hogy milyen mérőszámokat a legjobb használni, természetesen számtalan ellentmondó tanáccsal és javaslattal is találkozhatunk.
Hogyan szűrjük ki a zajból a tényleges információt, és hogyan válasszunk olyan mutatókat, amik valóban javítani tudják a konverziós rátánkat?
Útmutatónk a 11 legfontosabb, mérésre érdemes konverziós mutatóról a kötelező olvasmányok közé tartozik a marketing szakemberek számára.
A mérőszámok között megtalálhatjuk például az új látogatók konverziós rátáját, a visszatérő látogatók konverziós rátáját, az egy látogatásra jutó interakciók számát, a konverziónkénti költséget, vagy annak megfigyelését, honnan érkeznek a látogatók az oldalra.
Szeretnénk megjegyezni azonban, hogy a legprofibban megírt cikkek és a legjobb szakértői tippek ellenére a döntés mindig a saját kezünkben van. Magunknak kell felállítani a céljainkat, és hozzárendelni a megfelelő módszertant.
A különböző e-kereskedelemmel foglalkozó szakemberek és honlapok ajánlásai, – mint Neil Patel vagy a Supermetrics, – segíthetnek megérteni az iparág sajátosságait és a mérési módszereket, de a saját céljainkért magunknak kell felelnünk.
A legtöbb sikeres vállalkozásról elmondható, hogy azért léphettek az eredményességhez vezető útra, mert kiemelt prioritásként kezelték az ügyfeleik véleményét.
Ide érthetjük azt, hogy egy cég beépíti az oldal designjába az ügyfelek javaslatait, a lehető leggyorsabban válaszol a közösségi médiában felbukkanó kérdésekre és problémákra, vagy hogy folyamatosan fenntartja és fejleszti azokat a csatornákat, melyeken az új és a régi vásárlók visszajelzést küldhetnek.
Az alábbi cikkben remek példákat találhatunk a vásárlás utáni kérdésekre. Használjuk bátran ezeket a tippeket, hogy minél értékesebb visszajelzésekre tegyünk szert!
Melyek azok a kérdések, melyekre mindenképpen érdemes választ keresni egy kérdőívben?
Az alábbi hat kérdés jó kiindulási alap lehet:
Az A/B Tasty weboldala alapján a „usability tesztek” során célunk, hogy megvizsgáljuk, mennyire intuitív az adott termék, applikáció, weboldal vagy szolgáltatás használata, mennyire könnyen igazodnak ki, és navigálnak rajta a felhasználók.
A Usabilityhub weboldalán remek példákat találhatunk a usability tesztekre, érdemes megnézni őket!
Rendben, összegyűjtöttük ezt a rengeteg adatot, de most hogyan tovább? Hogyan dolgozzuk fel ezt az adathalmazt és hogyan állítsunk össze belőle egy cselekvési tervet?
A válasz egyszerű: a megfelelő adatelemzési módszerek segítségével.
Térjünk vissza egy gondolat erejéig a kérdőívekre. Amikor megvizsgáljuk a kérdőívre adott válaszokat, keressünk mintázatokat, figyeljük a fájdalompontokat és a válaszok nyelvezetét is.
A konverzióoptimalizálás egyik legnagyobb szeletét az ügyfélút megismerése jelenti.
Az igazság az, hogy a legjobb vállalatoknál ez a terület szerepel a prioritási lista élén.
Gondoljunk csak arra, hogy milyen könnyed és magától értetődő a keresés az Apple honlapján.
Gondoljunk csak arra, hogy mennyire könnyű a kosár tartalmának ellenőrzése és a fizetés, amikor az Amazon oldalán vásárolunk, tegyük ezt akár számítógépről vagy mobileszközről.
Ezt nevezzük kiváló felhasználói élménynek.
Fontos, hogy feltegyük ezeket a kérdéseket, hiszen mindegyik megkerülhetetlen, ha az ügyfélélményről és az ügyfélútról (elterjedt angol kifejezéssel customer journey-ről) beszélünk.
Ismerkedjünk meg néhány olyan, a folyamattervezés során használt alapelvvel, melyek sikeressé teszik a vállalatokat a felhasználói élmény, vagyis a UX optimalizáció terén!
Általában véve az ügyfélút ezeket az alapvető lépéseket foglalja magában:
A fenti ügyfélút minden egyes lépése esetén törekednünk kell a legoptimálisabb folyamat kialakítására.
Például a weboldalon való böngészés szakaszában egyértelműen be kell pozícionálnunk a márkát és a lehető legkedvezőbb első benyomást kell tennünk az oldal látogatóira.
A termékek közötti keresés tekintetében a kulcs, hogy megkönnyítsük a megfelelő találati elemek listázását. A felhasználói élmény javításához remek segítséget nyújthat például a prediktív szövegbevitel vagy az automatikus szövegkiegészítés.
Amikor a felhasználó megérkezik a termék oldalára, a cselekvésre ösztönző kifejezéseket, mint a „vedd meg most”, vagy „add hozzá a kosaradhoz”, érdemes jól látható, kiemelt helyre tenni.
A termékleírásba érdemes hatásos marketing szavakat és egyszerű nyelvezetet használni.
A Toptal oldalán további részletes leírást és példákat találhatunk angolul olyan vezető vállalatoktól, akiknek sikerült a konverziós ráta növelése a termékek oldalának optimalizálásával.
Sok online kereskedelemmel foglalkozó cég elpazarolja a lehetőségeket, melyeket a „kosár” ad nekik.
Ahhoz, hogy érdemben csökkenteni tudjuk a vásárlási folyamatot megszakítók számát, alkalmaznunk kell azokat a technikákat, melyek megerősítik a fogyasztóban a pozitív felhasználói élményt.
Ilyen lehet például egy jól átlátható, letisztult felület, melyen lehetőség van a kosár tartalmának áttekintésére és megerősítésére, vagy mutathatunk például személyre szabott üzeneteket a vásárlás személyessé tétele érdekében.
A checkout, illetve a megerősítés során is temérdek lehetőségünk van javítani a felhasználói élményt. Engedhetjük például, hogy a felhasználók regisztráció nélkül, „vendégként” is befejezhessék a vásárlást.
A vásárlók kényelme érdekében érdemes lehet bevezetni különböző népszerű fizetési módokat is.
Szintén pozitív élményt eredményezhet, ha a vásárlás után részletes visszaigazolást biztosítunk a rendelés és vásárlás megtörténtéről, illetve, ha a további lépésekről is folyamatosan értesítjük az ügyfelet e-mailben. (Például: Az Ön csomagja feladásra került!)
Ahogy azt az előző fejezetben is említettük, a usability tesztek elválaszthatatlan részét képezik az optimalizálás folyamatának.
Az alábbi angol cikkben részletes információt találhatunk a különböző eszközökről, árazásukról, és az általuk nyújtott szolgáltatásokról.
Amennyiben további információra van szükség a usability tesztek területén, remek forrás lehet a Webshark weboldalán található nagyszerű útmutató.
Megdöbbentő, hogy a színek mennyire befolyásolnak bennünket a mindennapi életben.
Nem véletlen, hogy a színek sok szólásban, közmondásban visszaköszönnek: „csak úgy sárgul az irigységtől”, „fecseghet nekem kéket-zöldet”.
A színekhez akarva-akaratlanul bizonyos érzeteket, tulajdonságokat társítunk, így nem csoda, hogy az e-kereskedelemben is kiemelkedő jelentősége van a színek kiválasztásának.
A cikk többek között arra is rámutat, hogy ha a weboldalunknak vagy márkánknak van egy elsődleges és egy másodlagos színe, amit következetesen alkalmazunk, az biztosságot, egységességet, megbízhatóságot sugároz a felhasználók felé.
Hogyan határozzuk meg, hogy mely színek illenek leginkább az oldalunk profiljához, hangulatához?
Az alábbi ábra remekül összefoglalja a különböző színekhez leggyakrabban társított jellemzőket:
Forrás: IFL Gazdaság
A további információgyűjtéshez két oldalt ajánlunk: a Designer Blog oldalán még több tanácsot találhatunk arra vonatkozóan, hogyan válasszuk ki a legmegfelelőbb színt; a színek pszichológiájáról pedig a HVG oldalán olvashatunk további érdekességeket.
A te weboldalad milyen gyorsan tölt be?
Ha nem tudod a választ erre a kérdésre, akkor könnyen lehet, hogy egy jó konverziós lehetőséget hagysz figyelmen kívül.
A Shopify az alábbi tényeket derítette fel a honlapok sebességével kapcsolatban:
Ezek a számadatok elsőre semmitmondónak tűnhetnek, de értékes bevételt veszíthetünk el kizárólag amiatt, hogy az oldalunk nem elég gyors.
A Google ingyenes alkalmazásával bárki ellenőrizheti honlapjának gyorsaságát, érdemes ezt megtenni, és megvizsgálni az eredményeket.
Szerencsére az Optimizer cikke segítséget nyújthat ahhoz, hogy gyors és egyszerű megoldást találjunk a honlapunk sebességének növelése érdekében.
Napjainkban az internethasználat és az online vásárlás területén is egyre nagyobb teret hódítanak az okostelefonok, ezért egy e-kereskedelemmel foglalkozó üzlet számára létfontosságú, hogy mobileszközökre is optimalizáljon.
Nagy versenyhátrányba eshet az, aki a szövegek olvashatóságát, a designt, az oldal sebességét vagy a böngészési élményt nem tudja ugyanolyan magas színvonalon átültetni a mobileszközök képernyőjére.
A PageInsights vagy a Mobile-Friendly Test segíthetnek abban, hogy alaposabban megismerjük a mobilra történő optimalizálási megoldások tárházát, és még jobb élményt nyújthassunk a kis képernyőn böngésző ügyfeleknek.
Amikor mobileszközre történő optimalizációban gondolkodunk, a legjobb felhasználói élmény elérése érdekében tegyük fel az alábbi kérdéseket:
A hőtérkép az egyik leghasznosabb módszer lehet a konverzióoptimalizálás során, hiszen képes arra, hogy a vásárlói viselkedést vizuálisan mutassa be.
A különböző hőtérképes eszközök, például a HotJar, valós időben képesek nyomon követni a felhasználók mozgását, így megfigyelhetjük, az oldal mely részén töltik a legtöbb időt, mely tartalmakra kattintanak leggyakrabban, mik azok a tartalmak, ahol csak az adott elem fölé viszik a kurzort, de végül mégsem kattintanak, és így tovább.
Forrás: Hotjar
Az ilyen típusú vizuális adatokkal könnyen felderíthetjük, hogy mely területek működnek jól a honlapunkon, és hol van még lehetőség fejlődésre a konverzió növelése érdekében.
A ConversionXL csapata által összeállított angol nyelvű cikket alapul vehetjük, ha további információt szeretnénk a kurzorkövetésről és hőtérképekről.
Mitől más a mi weboldalunk, webshopunk, mint a többi?
A sikerhez elengedhetetlen, hogy tudjuk a választ erre a kérdésre, hiszen az egész e-kereskedelem alapja, hogy erős értékajánlatot tudjunk kínálni az ügyfeleinknek.
Az értékajánlatunk valójában a márkánk identitásával egyenlő, ez az alapja a márka iránti bizalom megteremtésének és egy hűséges vásárlói bázis kialakításának, akik a következő években a boltunk jó hírnevét, reputációnk alapját adhatják.
Szóval, hogyan kezdjük?
Mi a recept egy ütős értékajánlat létrehozásához?
Az alábbi lépések ebben segítenek a honlap optimalizálásához:
Itt egy jó példa az Enterieur.hu-tól. A főoldalon megjelenő vágykeltő kép a szöveggel együtt világos értékajánlatot ad.
A hirdetési csalások, a valótlan értékelések, a fizetett szponzorok és influencerek elterjedése azt a következményt vonta maga után, hogy a vásárlók ma már sokkal bizalmatlanabbak, gyanakvóbbak az új márkákkal, termékekkel szemben.
Ez pedig azt jelenti, hogy nekünk még keményebben kell dolgoznunk azért, hogy elnyerhessük, és hosszútávon megtarthassuk az ügyfelek bizalmát.
Ide tartozik többek között az, hogy a weboldalunk legyen letisztult, mobilra is reszponzív, jó minőségű képekkel és tartalommal rendelkezzen, tudjon minden tartalmat megfelelően megjeleníteni, és általánosságban nyújtson kellemes böngészési élményt.
A bizalom hosszú távú megtartása azonban már túlmutat a fentieken.
Az alábbi technikák jó támpontot adhatnak az online kereskedelemmel foglalkozó vállalatok bizalom-építéséhez:
Miért hajlandóak bizonyos vásárlók akár 3 nappal korábban a Supreme üzletek előtt sátorozni, akár borzasztó körülmények között is, csak hogy a hőn áhított termékhez hozzájussanak?
Miért harcolnak az emberek – szó szerint – a Best Buy ajánlataiért a Black Friday idején?
Hát azért, mert ezek az üzletek tökélyre fejlesztették a technikát, hogy a vásárlókban a sürgősség érzését keltsék, és ezt teljesen ki is használják.
Az angol kifejezés rövidítéseként FOMO-nak is nevezett jelenség a „Fear Of Missing Out” rövidítése, mely a félelmet jelenti attól, hogy lemaradunk az adott termékről vagy ajánlatról.
Természetesen az online világban ez kissé máshogy működik, mint amikor az ember egy valódi kirakat előtt áll, ám a világhálón is megteremthetjük az ehhez hasonló vágyakozást a megfelelő megvalósítással.
Sok módja létezik annak, hogy vásárlóink úgy érezzék, egy ketyegő óra sürgeti őket, és a termékeket mihamarabb a kosárba kell tenniük.
Nézzünk néhány kiváló példát erre.
Az egyik legjobb módja a sürgetésnek, ha jelezzük, hogy az adott termék csak korlátozott ideig vagy korlátozott számban érhető el.
A két módszert együtt is alkalmazhatjuk, ahogy a Curver.hu a lenti példában. Ezzel a látványos megoldással arra ösztönzik az ügyfeleiket, hogy vegyék meg az adott terméket, mielőtt kifutnak az időből, vagy elfogyna a készlet.
Szintén jó módszer lehet, ha feltüntetjük a termék oldalán, hogy hány másik felhasználó nézte már meg az adott napon vagy héten a terméket, hányan nézik éppen, vagy hányan tették már a kosarukba.
Önmagában már az is hatásos lehet, ha egymás mellé tesszük azt, hogy hányan vásárolták már meg a terméket, illetve, hogy korlátozott készlet áll rendelkezésre.
A Groupon oldalán egy jó példát láthatunk arra, hogyan tüntessük fel, hogy hány felhasználó nézte meg aznap a terméket:
A legjobb, ha a honlapunk főoldalára úgy gondolunk, mint a virtuális kirakatunkra.
Ez az a hely, ahol megfoghatjuk, „bevonzhatjuk” a látogatókat, és vásárlóvá konvertálhatjuk őket a korábban megismert konverziós technikák segítségével.
Szeretnénk adni még pár tippet, hogyan varázsolhatjuk a webáruházunk főoldalát egy igazi konverziós mágnessé:
Talán mindannyian átéltük már azt a csalódást, amikor egy remekül kinéző főoldal után egy teljesen használhatatlan kategória oldalra jutottunk.
Pedig a fenti aspektusok hatalmas hozzáadott értéket képviselhetnek a felhasználói élmény terén.
Törekedjünk tehát a lehető legkevesebb ügyfél elveszítésére, és alkalmazzuk az alábbi technikákat a kategória oldalakon:
Ha a weblapunkon jó a navigáció, akkor a felhasználók jobban élvezik az oldalon való böngészést, ez pedig törvényszerűen magasabb eladási számokhoz és bevételhez vezet – ez ennyire egyszerű.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy sok e-kereskedelemmel foglalkozó oldal nem helyez elég nagy hangsúlyt a navigáció optimalizálására.
Pedig sokszor csupán apróságokon múlik, hogy jelentősen kellemesebbé tegyünk az ügyfélélményt.
Az alábbi technikák önmagukban is javulást hozhatnak a navigációban:
Az alábbi példa a Nordstrom oldaláról való. Érdemes megfigyelni, hogyan alkalmazzák a gyönyörűen kialakított, funkciógazdag navigációt és az automatikus kiegészítést kereséskor.
Túl sok webáruház tulajdonos gondolja azt, hogy a bemutatkozó oldal csak egy szükséges rossz, amin a lehető legegyszerűbben és leggyorsabban túl kell esni.
Ezzel azonban egy remek lehetőséget veszítenek el arra, hogy bemutatkozzanak, hogy megszerettessék magukat a látogatókkal, hogy elmondják a személyes történetüket, az értékeiket és a miértjeiket.
Érdemes használni alábbi 5 tippet ahhoz, hogy olyan bemutatkozó oldalt hozzunk létre, mely egyszerre hasznos és megérinti a látogatókat:
Jut eszembe, láttad már az OptiMonk „Rólunk” oldalát? 😊
Rengeteg tippet, trükköt és taktikát alkalmazhatunk a konverzió, az eladások, vagy a bevétel növeléséhez. Jó szívvel ajánljuk a BigCommerce angol nyelvű írását, melyből rengeteg módszert és ötletet meríthetünk a továbbiakhoz.
A termékek oldalai kiemelt szerepet játszanak a konverziós ráta optimalizálásnak folyamatában.
Ezen az oldalon nem más a célunk ugyanis, mint hogy a látogató igent mondjon az általunk kínált termékre vagy szolgáltatásra.
Ebben a fejezetben részletesen áttekintjük azokat az elemeket, amik kiemelkedővé tesznek egy termékoldalt, melynek funkciója, hogy a látogatókat információval lássa el az adott termékről, szolgáltatásról vagy márkáról.
Nem kell a következő Ernest Hemingway-nek, vagy egy copywriting zseninek lennünk ahhoz, hogy igazán jó termékleírásokat készítsünk.
Mindössze az kell, hogy kövessünk néhány fontos alapelvet: legyen jó a történetmesélés a termék mögött, mindig fókuszáljunk a termékelőnyökre, fogalmazzunk tisztán, érthetően, és használjunk olyan címeket, melyek mágnesként vonzzák a tekintet.
A termék megfelelő bemutatásán túl fontos, hogy megismerjük a vásárlóink körét, és ehhez megfelelő nyelvezetet használjunk, az ő igényeikhez, kérdéseikhez igazodjunk.
Az alábbi példa azért jó, mert ismeri a célközönségét és meg is szólítja őket. Reagál a félelmeikre (allergén információ) és konkrét adagolási tippet ad.
Forrás: Webshippy
A fenti tippek és példák ellenére is nehéz lehet belevágni egy jó leírás elkészítésébe. Az alábbi linken további hasznos információk és tippek érhetőek el a termékleírás készítésével kapcsolatban, melyek segíthetnek a kezdeti lépésekben.
Felfigyeltél már arra, hogy a legnagyobb márkák, mint például a Nike, az Adidas, az Apple vagy az ASOS hogyan mutatják be a termékeiket online?
Rengeteget tanulhatunk például a BestBuy.com példájából, ahol kiemelkedően jók a termékekről készült képek, és ezek elhelyezése, bemutatása is.
Általában nagy méretű és magas felbontású képeket és videókat használnak, hogy bemutassák a termék kinézetét és funkcióit.
Természetesen igaz, hogy a fent említett hatalmas cégek dollármilliárdokat is áldozhatnak a fotózásra, az utómunkára és a kreatív szakemberekre.
Erre nem minden vállalatnak van lehetősége, arra viszont igen, hogy a fenti elvek szem előtt tartásával a legjobb minőségű munkát hozza ki a rendelkezésre álló eszközökből.
Aki az utóbbi néhány évben olvasott online cikkeket a konverzióról, találkozhatott már a „pivot to video” kifejezéssel és jelenséggel.
2015-től ugyanis egyre gyakrabban volt megfigyelhető, hogy a vállalatok csökkentik azon munkavállalók számát, akik az írásos anyagok elkészítésével foglalkoznak, a videós tartalmat készítők javára.
Ennek a hátterében az áll, hogy a közösségi média platformok erősödésével a videós formátum egyre meghatározóbb marketing és sales eszközzé vált.
Az alábbi oldalon hasonló, érdekes statisztikákat találhatunk a videós marketingről:
De hogyan tegyük mindezt?
Az alábbi 5 videó-típus ismerete elengedhetetlen, ha hatékony videókkal szeretnénk segíteni vállalkozásunkat:
Nem titok, hogy az emberek szívesebben vásárolnak olyan termékeket, melyeket más vásárlók már értékeltek, kipróbáltak, és ez még erősebben jelentkezik akkor, ha ismerősöktől, barátoktól származik ez a tapasztalat.
Ehhez jó módszer, ha megjelenítjük a felhasználói vagy vásárlói értékeléseket, és más, felhasználók által írt tartalmakat – legyen szó akár a termékről, az árazásról vagy a fizetési folyamatról. Alkalmazzuk ezeket a legfontosabb oldalakon, az online hirdetésekben, a marketinganyagokban és a közösségi médiában is.
Inspirációként nézd meg a BOOM! by Cindy Joseph oldalát. Tankönyvi tökéletességgel használja a social proof erejét az oldalon, az egyik terméke alatt már 20 ezernél is több vélemény található.
Ahogy már a korábbi fejezetekben is említettük, a sürgősség érzet felébresztése rengeteg előnnyel járhat.
Minél gyorsabban reagálnak a vásárlók (azaz minél gyorsabban vásárolnak tőlünk), annál magasabb lesz a konverziós rátánk és annál valószínűbb, hogy a vásárlóink a jövőben is vissza fognak térni hozzánk.
A legnagyobb internetes áruházak, így az Amazon is rengetegféleképpen használja ezeket a technikákat.
Jellemzőek például olyan vásárlásra ösztönző módszerek, hogy bizonyos időpont előtti vásárlás esetén aznapi vagy másnapi kiszállítást vállalnak.
Forrás: Amazon
Ez a technika attól olyan hatásos, hogy az igények azonnali kielégítését biztosítja (a termék a lehető leghamarabb a vásárlóhoz kerül), és ez a vásárlók 75%-a szerint kiemelten fontos.
A sürgősség érzetet növelhetjük azzal, hogy folyamatosan mutatjuk a termék elérhető darabszámát, vagy hogy időérzékeny kedvezménykódokat biztosítunk vásárlóink számára.
Ezeken túl azonban rengeteg technika és módszer létezik még arra, hogy minél gyorsabb vásárlást érjünk el, érdemes ezekhez az alábbi oldalt felkeresni.
A magyar kereskedelmi nyelvben is gyakran használt „upselling” kifejezés azt jelenti, hogy egy jobb (és magasabb árú) terméket kínálunk fel a vásárlóinknak a kosárba helyezéskor vagy a checkout oldalon.
A legprofibb és legjövedelmezőbb webshopok azonban nem csak az upselling, hanem a cross-selling, azaz keresztértékesítés, és a down-selling (olcsóbb termékek ajánlása) technikáit is alkalmazzák, hogy a lehető legmagasabb bevételt érjék el minden vásárló esetében.
Miért olyan fontos az upselling?
A jelenség mögött az az egyszerű ok áll, hogy a meglévő ügyfelek részére sokkal könnyebb az értékesítés, mint teljesen új vásárlókat meggyőzni és bevonzani.
Az upselling azonban kétélű fegyver, túl erőteljes alkalmazása tolakodó lehet, és negatív érzéseket válthat ki oldalunk látogatóiból.
Érdemes szem előtt tartani az alábbi 4 szempontot a sikeres upselling gyakorlat kiépítéséhez:
Az e-kereskedelemben a landoló oldal az az önálló oldal, ami kifejezetten azért és úgy van kialakítva, hogy azon a látogatók valamilyen kívánt konverziót végrehajtsanak.
Itt van tehát lehetőségünk meggyőzni látogatóinkat a vásárlásra vagy valamilyen egyéb akcióra.
Noha egy kutatás azt mutatja, hogy négyből egy vásárló közvetlenül a termékoldalra érkezik, valószínűleg a látogatók nagy része nem vásárol rögtön az oldalra érkezés után.
Itt jön képbe egy jól megtervezett és optimalizált landoló oldal.
A hatékony landoló oldal frappáns és vonzó címmel kezdődik, melyet minőségi és meggyőző tartalom követ.
Már ezen az oldalon érdemes használni a social proof előnyeit, és az ellenállhatatlan cselekvésre ösztönző gombokat is – ezek egyvelegével nagyobb eséllyel érhetjük el, hogy a látogatóinkból vásárlók váljanak.
A főcím szerepe kiemelt, hiszen itt dől el, meg tudjuk-e a ragadni a látogatók figyelmét.
A titok nyitja az, hogy a cím legyen mindig figyelemfelkeltő, és célozzon közvetlenül az ügyfelek problémáira és fájdalompontjaira, ahogy a Kickofflabs angol nyelvű összefoglalójában is láthatjuk!
Tapasztalatból tudjuk, hogy jó címet írni nehéz.
S éppen azért nehéz, mert ennyire fontos szerepük van.
Az ötletgyűjtéshez nagy segítségünkre lehet az alábbi cikk, ami bemutatja a főcímek megírásához használt jól bevált technikákat és formulákat.
Rendben, szóval a frappáns címnek köszönhetően megnyertük a látogatók figyelmét. Hogyan tovább?
Hogyan érhetjük el, hogy az emberek tovább olvassák az oldalt?
Olyan tartalommal, ami kellően professzionális, mégis érthető. A landoló oldal tartalmának kialakításakor próbáljuk ki az alábbi tippeket:
Az alábbi cikkben a VWO angol nyelvű blog további tippeken és példákon keresztül mutatja be a landoló oldalak legfontosabb alapelveit.
A social proof jelenség ereje napjainkra már megkérdőjelezhetetlenné vált, és egy kiemelten jó eszköz arra, hogy új szintre emeljük a landoló oldalunkat.
Ahogy korábban is említettük, ez a pozitív megerősítés és nyomás azon termékek felé tereli az embereket, melyek már népszerűek, vagy melyeket híres emberek, celebek, influencerek is kipróbálták már.
Forrás: AVON
Többféle social proof létezik, melyet használhatunk a konverzió növelése érdekében.
Az alábbiak a legnépszerűbb módszerek:
A magas konverziójú landoló oldalak talán különbözőnek tűnnek, azonban ha megvizsgáljuk őket, észrevehetjük, hogy ugyanazon alapelvek mentén épülnek fel.
Az alábbi felsorolásban azokat a pontokat foglaltuk össze, melyeket érdemes szem előtt tartani a landoló oldal tervezésekor és kialakításakor a legjobb eredmények elérése érdekében:
Ha szeretnél többet megtudni a legfontosabb tervezési alapelvekről a leghatékonyabb landoló oldal létrehozásához és a konverzió növeléséhez, Oli Gardner (az Unbounce társalapítója) videói nagy segítségedre lehetnek.
Az angol kifejezéssel „power words”-nek nevezett szavak azok, melyek képesek érzelmeket generálni a látogatókban, felkelteni az érdeklődésüket, tehát erőteljes tartalmat képviselnek és befolyásolják az ügyfeleket.
Ezen kifejezések és szavak használatával még egy kis extra összetevőt adhatunk a konverziónövelés szérumához.
Akármilyen bagatellnek is tűnhet, egy kampány szövegezése perdöntő lehet abban, hogy sikeresek leszünk-e, és tudunk-e ügyfeleket szerezni, vagy elbukunk.
Igyekezzünk minél több ilyen „power” kifejezést és hívószót használni a marketing anyagainkban! Ehhez nagy segítséget nyújthat az alábbi angol nyelvű összefoglaló, melyben 600+ ilyen kifejezés került összegyűjtésre.
Szemezgessünk az ötletekből bátran, és tegyük sokszínűvé és hatásossá a marketingünket!
Kellene egy jó kifejezés arra, hogy milyen emlékezetes valami?
Használjuk a lebilincselő, kétségtelen, felejthetetlen szavakat!
Kellene egy jó szinonima a „szép” szóra? Erőteljes szavak armadájából választhatunk: gyönyörű, esztétikus, bámulatos stb.
Kosárelhagyásnak nevezzük azt a jelenséget, amikor egy látogató feltéved az oldalra, megnézi a termékek oldalát, majd egy vagy több terméket a kosarához is ad, ám mégsem fejezi be a vásárlást.
Ez valós jelenség és folyamatosan fennálló probléma az e-kereskedelem területén, ami azonban hatalmas konverziós lehetőséget is rejt magában.
A ReadyCloud statisztikái szerint a kosarukat vásárlás nélkül elhagyók aránya akár a 80%-ot is elérheti.
Az alábbi módszerek hasznosak lehetnek a checkout folyamat optimalizálásához, így a kosarukat elhagyók arányának csökkentéséhez:
Az alábbi oldalon további hasznos tippeket találhatunk a checkout folyamat optimalizációjáról.
A kedvezmények és akciók nem csak a konverzió növeléséhez nyújtanak remek stratégiát, de akkor is nagyon hasznosak, ha a vásárlói hűséget szeretnénk erősíteni, vagy ha a túl nagyra nőtt árukészletet szeretnénk csökkenteni.
Végül, de nem utolsó sorban pedig a profitot is jelentős mértékben növelhetik.
Forrás: BlitzWolf.Shop
Hogyan alkalmazzuk az akciókat anélkül, hogy vállalkozásunk pénztárcája megsínylené?
Például az alábbi ötletek megvalósításával:
A WebShop Labor cikkéből még többet megtudhatunk arról, hogyan kínáljunk kuponokat veszteség nélkül.
A helyzet azért egyáltalán nem reménytelen, ha csökkenteni szeretnénk a kosarukat vásárlás nélkül elhagyók számát.
Alkalmazzuk például az alábbi technikákat:
Az remarketing kampányok sok esetben nagy falatot jelenthetnek a legprofibbak számára is. Inspirálódjunk az alábbi esettanulmányokból, hogy a következő kampányunkba már magabiztosan vágjunk bele!
Akár hisszük, akár nem, a felhasználói viselkedés és a pszichológia szorosan kapcsolódnak egymáshoz.
Amikor a felhasználók a különböző oldalakon böngésznek, valójában rengeteg érzelem és ösztön irányítja őket.
Ha megértjük ezen érzelmek működését, és megtanulunk megfelelően reagálni rájuk, akkor a vásárlóink boldogok, vállalkozásunk pedig szárnyaló lesz.
Az értékesítési tölcsér (angolul sales funnel) elmélete egy nagyon érdekes koncepció, mely azt mutatja be, milyen stádiumokon haladnak végig a látogatók, mielőtt meghozzák a döntést a vásárlásról.
Természetesen nem lehet minden döntést előre megjósolni, hiszen az emberek ennél sokkal komplexebb lények, és döntéseiket sokszor nem racionális alapon hozzák.
Azt azonban tudnunk kell, hogy megfigyelhetőek bizonyos viselkedési mintázatok a vásárlási döntésekkel kapcsolatban.
A „változás lépései” elmélet az 1970-es években született, melyben éppen leszokni próbáló dohányzó emberek életciklusait figyelték meg. Az elmélet azóta továbbfejlődött, ám a mai napig az alapját adja a ma is ismert vásárlói útnak.
A „változás lépései” modell az alábbi 6 szakaszból áll:
Egy tipikus értékesítési tölcsér pedig így néz ki:
Forrás: MLM iskola
Mi a párhuzam a dohányzás és a vásárlás között?
Ahhoz, hogy valaki a következő szintre lépjen, – beszéljünk akár a dohányzásról való leszokásról, akár a vásárlói elköteleződésről, – szükség van motivációra, segítségre és megfelelő ösztönzésre (melynek rengeteg formája van: kedvezmények, cselekvésre ösztönző elemek, hűségprogramok stb).
Az alábbi angol nyelvű cikkben részleteseben is megismerkedhetünk a fent említett két modellel, illetve azzal, hogyan használják ezeket az eszközöket a nagyvállalatok – például a Tesla – a marketing és árazási stratégiájuk kialakításához.
A kereskedelmi szektorban vezető szerepet betöltő Amazon megbeszélésein mindig van egy üres szék a tárgyalóasztal körül a láthatatlan vásárlók számára.
Miért?
Jeff Bezos, a cég ügyvezető igazgatója szerint az üres szék vizuálisan is emlékezteti őket arra az alapelvre, hogy mindig a vásárló igényeiből kell kiindulni, és onnan „visszafelé” dolgozni.
Nem muszáj rögtön tárgyalóterem-bővítésbe kezdenünk, és üres székeket gyűjtenünk, azt viszont tudnunk kell, hogy ki a vállalatunk számára ideális vásárló (azaz a buyer persona).
A „buyer persona” egy képzeletbeli „profilkép” az ideális vagy tipikus vásárlóról egy dokumentum formájában, amely leírja az ügyfeleink igényeit, preferenciáit, motivációit, gátlásait, ellenvetéseit.
Minél pontosabban ismerjük a vásárlóinkat, annál jobb webes tartalmakat, marketing kampányokat, e-maileket és termékeket hozhatunk létre számukra.
Az alábbi ellenőrző listán mindig érdemes végigszaladni, ha az ideális vagy tipikus vásárlói típus tulajdonságait szeretnénk feltérképezni:
Jeff Walker, a Termékbevezetési stratégia, azaz a Product Launch formula megálmodója úgy véli, hogy a megfelelő levelezési lista legalább olyan értékes, mintha jogunkban állna pénzt nyomtatni.
Elég erős kijelentés, nemde?
Valójában nem: hiába jelennek meg az interneten az újabb és újabb közösségi trendek, az „így-szerezz-több-ügyfelet” cikkek, a mindentudó guruk, akik 60 nap alatt milliomost faragnak az emberből, 2019-ben a jó öreg e-mail továbbra is az egyik legjobban teljesítő csatorna.
A Spotify az 1 milliárd dolláros bevétel elérése után megvizsgálta az egyes csatornák konverziós arányát, és láss csodát: első helyen az e-mail állt 4,09%-kal, ezt követte csak a keresés, a direkt forgalom és a közösségi média.
Forrás: Smartinsights
Az e-mail nem véletlenül az egyik legjobban teljesítő kommunikációs csatorna:
Akár a levelezési listád létrehozása előtt állsz, akár rendelkezel már eggyel, hasznos lehet megnézni a 7 Digits átfogó útmutatóját, mely segíthet a megfelelő e-mail lista felépítésében.
Az online vállalkozások világában a tartalommarketing az egyik legmeghatározóbb dolog. Ingyenes, hatalmas forgalom-növekedést eredményezhet, és ragyogó érdeklődő szerző forrás is lehet.
Az átlagos konverziós ráta a tartalommarketinget használó weboldalak esetében 2,9%, míg azok körében, akik ezt az eszközt nem használják, mindössze 0,5%.
Forrás: ScoopIt
Amikor tartalomról és tartalommarketingről beszélünk, az nem csak a trendekről szól.
A jó tartalom kapcsolatot teremt az emberek között, és közelebb hozza őket a termékünkhöz vagy márkánkhoz.
A jó tartalom segíti az elköteleződést és növeli a márkahűséget, ezzel az egekbe repítheti az eladásokat és jelentősen növelheti a konverziós rátát.
Az alábbi 5 pontos összefoglalónk abban segít, hogyan készítsünk még erősebb, minőségibb tartalmat a weblapunkra:
Forrás: Aranyshop.hu
A fenti tippek csupán a jéghegy csúcsát képviselik. Az alábbi link remek forrás további e-kereskedelmi tartalommarketing ötletekhez, próbáljuk ki őket bátran!
„De hát a popupok idegesítőek!” – gondolhattad a címet olvasva.
Valóban nincs rosszabb annál, amikor egy online cikk olvasása közben hatalmas popupok ugranak fel, melyek elfoglalják a képernyő 80%-át, és a bezárásuk csak alig észrevehető gombokkal lehetséges.
Ahhoz, hogy popupjaink a megfelelő módon működjenek, az alábbi elemekre van szükség:
Ha szeretnél többet megtudni, olvasd el cikkünket, melyben megmutatjuk Neked a tökéletes popup receptjét 25 lépésben.
Ahogy azt már a korábbi fejezetekben is említettük, az A/B tesztelés az egyik legkiválóbb metódus a konverzióoptimalizációs eszközök arzenáljában.
Ha rendszeresen teszteljük az oldalunk és webáruházunk egyes részeit, akkor folyamatosan képben leszünk a piacon zajló trendekkel, és azt is megtudhatjuk, hogy a saját felhasználóink melyik verzióra a legfogékonyabbak.
Mielőtt azonban megfogalmaznánk, hogy mit teszteljünk egészen pontosan, ismerkedjünk meg az A/B tesztelés definíciójával:
Az A/B tesztelés az a tesztelési módszertan, melyben a tesztelőket különböző csoportokra bontjuk szét, és számukra az adott oldalról vagy képernyőről különböző verziókat mutatunk annak érdekében, hogy megtudjuk, mely verzió teljesít a legjobban.
A gyakorlatban tehát az történik, hogy a közönség egy részének megmutathatjuk valaminek az „A” verzióját, míg másoknak a „B” lehetőséget. Ezek alapján A/B tesztet szinte bármivel kapcsolatban lehet végezni – ami nem azt jelenti, hogy érdemes is.
Miért?
Ezek a tesztek jellemzően sok időt vesznek igénybe, és nem is feltétlenül olcsók. Ráadásul, ha nem a megfelelő módon hajtjuk őket végre, negatív hatással is lehetnek a vállalkozásunkra.
Mielőtt bármibe is belevágnánk, érdemes megismerkedni az A/B tesztelés módszertanával, amihez a Usernet útmutatója remek kiindulási pontot adhat.
Ha megismertük az alapokat és készen állunk a tesztelésre, térjünk rá egy fontos alapelvre:
Emlékszünk még az Amazon korábban említett példájára?
Ezek azok a szituációk, amikben ezek a tesztek a legjobb eredményt érik el.
Az Amazon nagyon aprólékos teszteléseket végzett annak érdekében, hogy az alábbi nehézségeket felszámolja:
Nem mindenki számára áll azonban akkora erőforrás rendelkezésre, mint az Amazon esetében.
Ha azt a mennyiséget és részletességet nem is érhetjük el a tesztelésben, mint egy ekkora vállalat, a legfontosabb alapelveket bárki megpróbálhatja implementálni a saját A/B tesztelésének előkészítése folyamán.
Kezdjük mindig az ügyfelek szempontjából 3 legfontosabb problémával! (Arra a kérdésre, hogy ezek micsodák, a hőtérképek és a vásárlói kérdőívek adhatnak választ.)
Példának okáért, a legtöbb webáruház az alábbi problémákkal néz szembe: az oldal kialakításának hiányosságai, a rejtett költségek és az átláthatóság hiánya, illetve a nem megfelelő üzenetküldés.
Ássuk bele magunkat ezekbe a problémákba, és próbáljunk ki különböző elrendezéséket, különböző stílusú tartalmakat a konverziós ráta növelésének érdekében!
Forrás: Convert.com
2019-et írunk, ami azt jelenti, hogy számtalan lehetőségünk van az élet bármely területén, és ez alól az A/B tesztelés sem kivétel.
Úgy érezhetjük, hogy minden héten megjelenik egy-egy új konverzióról szóló blog, sales szoftver, vagy A/B tesztelési eszköz.
Szeretnénk megkönnyíteni a választást, és megspórolni egy kis fejfájást, így összeállítottuk a 10 legjobb A/B tesztelésre alkalmas eszköz listáját:
Ahogy semmiféle tudományos tesztelésnél, az A/B tesztek esetében sem lehet a megérzésekre és sejtelmekre hagyatkozni.
Ne feledjük, hogy a tesztek esetében az egyik legfontosabb, hogy célzottan fókuszáljunk a kiválasztott feladatra.
Kezdjük a legfontosabbakkal, és ezután haladjunk csak folyamatosan a további elemekre.
Nem muszáj az oldalunk minden egyes apró részét letesztelni, fontosabb, hogy folyamatosan karbantartsuk és újrateszteljük a prioritást kapott elemeket.
Az, hogy milyen hosszan szeretnénk tesztelni és mikor szeretnénk elemezni az eredményeket, csak rajtunk múlik.
Minél hosszabb a tesztidőszak, annál pontosabbak lehetnek az eredményeink.
A tesztek kiértékelésekor tegyük fel magunknak az alábbi kérdéseket:
Ha kiértékeltük az eredményeket, őrizzük meg őket, és időről időre térjünk vissza hozzájuk, mielőtt újabb A/B teszteket indítanánk.
Csak mert valamely termék vagy verzió jobban teljesített az első tesztek során, még nem biztos, hogy ez a létező legjobb megoldás.
Mindig van fejlődési lehetőség, keressük meg!
A konverzióoptimalizáló eszközöknek erőteljes befolyása lehet a vállalkozásunkra – minden értelemben.
Az e-mailektől a valós eladásig rengeteg olyan fejlesztendő területet találhatunk, ami egy kis extra odafigyeléssel több érdeklődőt és több eladást generálhat számunkra.
Ha tudjuk, hogy mik ezek a buktatók, rengeteg időt és bosszúságot megspórolhatunk magunknak.
Lássuk hát a leggyakoribbakat!
Relevancia, relevancia, relevancia.
Ez a kulcsszó, ha az intelligens popupok optimalizációjáról beszélünk.
Önmagában nem elegendő, hogy popupokkal bombázzuk az ügyfeleket és az oldal elhagyása előtt kilépésre megjelenő üzeneteket alkalmazunk.
Útmutatónkban néhány mondat erejéig érintettük már a perszonalizáció témakörét.
Reméljük, hogy e fejezet végére teljesen kikristályosodik majd, miért égető fontosságú ez a kérdés a siker eléréséhez 2019-ben.
A konverzió növelése érdekében rengeteg féle popupot használhatunk. Nem árt azonban, ha tudjuk, melyeket használjuk és mikor.
Így elkerülhetjük a felhasználói élmény romlását (vagyis azt, hogy az ügyfeleinket halálra idegesítik a popupok), illetve, hogy emiatt akár az oldalt is elhagyják.
A személyre szabottság ebben az esetben is a siker egyik kulcstényezője.
Ne reklámozzuk a popupban a legújabb téli férfi kollekciót, ha látogatónk éppen a nyári ruhák csomagolásáról olvas. A témához nem illő hirdetést tartalmazó, általános popupok ideje lejárt, és előbb vagy utóbb visszaüt az eredményességünkre ezek alkalmazása.
2019-ben a valódi személyiséggel rendelkező márkák dominálják az összes iparágat.
Üdítő látni, hogy a személyes tényező egyre inkább előtérbe kerül a marketing, a kommunikáció és a sales területein, gondoljunk akár a Wendy’s hivatalos fiókján megjelenő mulatságos tweetekre vagy a Morning Brew vicces és jópofa napi hírleveleire.
A mai világban egyre nehezebb feladat, hogy igazán figyelemfelkeltő és érdekes honlapot vagy webshopot készítsünk.
A látogatók megtartása pedig egyenesen lehetetlen küldetés, ha általános, unalmas üzeneteket használunk.
Az alábbi pontok segíthetnek abban, hogy egy szilárd intelligens üzenetküldési stratégiát állítsunk fel, és emlékezetessé tegyük a márkánkat a vásárlói élmény javítása és a konverzió optimalizálása érdekében (a fenti példán látott szerencsekerékhez hasonlóan):
A fenti lehetőségeken kívül javasoljuk olyan eszközök használatát, amelyek kimondottan arra szolgálnak, hogy javítsuk az intelligens üzenetküldési szolgáltatásainkat.
Ilyen eszköz például az OptiMonk, melynek segítségével jobbá tehetjük a látogatóknak megjelenített üzeneteinket annak érdekében, hogy a nap végére elégedett ügyfeleket faragjunk belőlük.
Nincs is annál frusztrálóbb, amikor rengeteg idő, pénz és energia árán kialakítunk egy szilárdnak tűnő stratégiát a forgalom-generálásra, majd azt tapasztaljuk, hogy a látogatók néhány másodpercet (vagy annyit sem) töltenek az oldalunkon.
A magyar szakzsargon „visszafordulásnak” vagy „lepattanásnak” (angolul: bounce) nevezi azt a jelenséget, amikor a látogatók a landolás után rövid időn belül, minden további cselekmény nélkül elhagyják a weblapot.
Egy kevésbé ismert, ám szintén fontos mérőszám a kilépési ráta, mely azt jelenti, hogy az adott oldalt meglátogató személy nem látogat meg egy másik oldalt sem az adott domainen, hanem a landoló oldal megtekintése után kilép.
Mi a tanulság?
Akkor érhetünk el magas konverziót, ha fenti két mérőszám tekintetében alacsony értéket kapunk.
Az alábbi módszerekkel sikeresen csökkenthetjük a visszafordulási arányunkat és a kilépési rátánkat is:
A fent említett technikák egy újabb erős lökést adhatnak a konverziós ráta optimalizálásához.
Útmutatónk azonban nem tud minden módszert és tippet részletesen bemutatni, így a visszafordulási ráta témájában további információért ajánljuk a Search Engine Journal angol nyelvű blog cikkét.
Útmutatónkban a konverziós ráta optimalizálásának rengeteg elemét és aspektusát érintettük.
Ne feledjük: mindig van lehetőségünk a felhasználói élmény javítására, legyen szó akár a fogyasztói viselkedés és pszichológia megismeréséről vagy a visszafordulási rátáról.
A mi feladatunk csak az, hogy ezeket a javítható és javítandó pontokat megtaláljuk a minőségi érdeklődők és magasabb konverzió érdekében.
Az alábbi 5 pont olyan kevésbé közismert, mégis fontos tippeket tartalmaz, melyek segíthetnek nem csak kezdők, hanem a haladók számára is a konverziós ráta optimalizálásban:
Az alábbi oldalon még többet olvashatunk arról, hogy miért fontos az oldal hajtás feletti része.
Ne feledjük, ez különösen igaz a szabad szavas mezőkre! Ha egy űrlapnak tíznél több kitöltendő mezője van, akkor az bizony könnyen kitöltés nélkül maradhat. A kérdéseink legyenek tömörek, lényegre törők, és csak a legfontosabb, legsürgetőbb információkat célozzuk meg!
Több vállalat sikerrel alkalmazza azt a technikát, hogy kitöltés közben folyamatosan mutatja, hogy az ügyfél hányadik lépésnél jár a folyamatban, így illusztrálva vizuálisan a folyamat rövidségét.
Használjunk a figyelemfelkeltéshez komplementer színeket, a minőségi tartalomhoz pedig szellemes és érthető megfogalmazást.
Jó technika, ha a gombok feliratozásánál beszédesebb neveket adunk, és például a „Tovább” helyett pontosan megmondjuk a felhasználónak, hogy mi történik, ha megnyomja a gombot. Például belekezd egy online kurzusba? Megnéz egy videót? Legyünk egyértelműek!
Sok vásárló különböző eszközről tér vissza a második vagy harmadik vásárlás alkalmával, így törekednünk kell arra, hogy ugyan azt a zökkenőmentes felhasználói élményt biztosítsuk ebben az esetben is!
Minél több akadályozó tényezőt tudunk elmozdítani a megfelelő vásárlói élmény útjából, annál jobb. (Ilyen lehet például, hogy a vásárlási folyamatot nem kell teljesen elölről kezdeni, a kosár tartalma megmarad, vagy hogy csökkentjük az irreleváns üzeneteket.)
A konverzió valójában nem más, mint a vállalkozás vérkeringése.
Az alábbi eszközök anélkül segíthetnek konverzió formájában friss vért pumpálni az erekbe, hogy napi 14 órát kellene a számítógép előtt ülnünk:
Útmutatónkban rengeteg olyan technikát és módszert mutattunk be, ami bármely e-kereskedelmi vállalatnak segíthet növelni a konverziót.
A vásárlóink alaposabb megismerésével és megértésével, a szórakoztató és minőségi tartalom létrehozásával, a folyamatos teszteléssel és a nyitott hozzáállással jó eséllyel a siker útjára léphetünk.
Reméljük azonban, hogy útmutatónk segítséget nyújt majd ezekben a nehéz pillanatokban.
Tudjuk, hogy összefoglalónk messze van attól, hogy a konverzió „Bibliája” legyen, ám nem is ez volt a cél. Mindössze egy olyan útmutatót szerettünk volna készíteni, ami tartalmazza a legfontosabb és leghatékonyabb technikákat, s melyet szükség esetén bármikor újra elővehetünk.
Legyen szó akár a különböző konverziós eszközökről, esettanulmányokról, módszerekről, ne feledd: nem vagy egyedül az e-kereskedelem sűrű dzsungelében.
Útmutatónkat elérheted bármikor, tedd a könyvjelzők közé, töltsd le PDF formátumban, vagy küldd el magadnak a linket emailben, hogy mindig a kezed ügyében legyen.
Búcsúzóul fogadd szeretettel utolsó tanácsunkat: a valódi optimalizáció nem csak a különböző trükkök, tippek, és technikák sora vagy vak követése.
Remélem, hogy útmutatónkból megtanultad, hogyan szerezz több vevőt látogatóidból.
Most szeretnénk átadni a szót a Neked:
Tanultál valami újat az útmutatóból?
Esetleg van egy kérdésed?
Írd meg hozzászólásban!
Mezei Niki az OptiMonk ügyvezetője és társalapítója. Immáron közel 8 éve dolgozik az internetes kereskedelem területén. Ez idő alatt több száz webáruháznak segített az indulásban, valamint abban, hogy profitábilis, sikeres vállalkozássá váljanak, és iparágukban kiemelkedő eredményeket érjenek el.