Konverzió optimalizálás az e-kereskedelemben (lépésről-lépésre)

online kereskedelem
online kereskedelem

A webshopok fő célja a termékek értékesítése, illetve a vásárlások számának növelése.

Az eladásokat azonban érdeme viszonyítva mérni — azaz, hogy az oldalunkra érkező látogatók és érdeklődők számához képest végül hányan fognak terméket vásárolni.

Az ebből kapott értéket konverziós rátának nevezzük.

A konverzió jelentése tehát: Az a folyamat, amikor egy weboldal látogatója teljesít egy üzletileg fontos célt, ami elősegíti a vállalkozás növekedését.

Két fajtáját különböztetjük meg:

1. Mikrokonverzió

2. Makrokonverzió

Míg az előbbihez az apróbb célok teljesülését soroljuk, mint például egy CTA (call-to-action, azaz cselekvésre történő felhívás) gombra kattintás, email feliratkozás vagy egy cikk elolvasása, addig utóbbi alatt a webshopok legnagyobb célját, az eladást értjük.

Mikronak tehát az eladási tölcsér korai szakaszait nevezzük, míg a makro az eladási tölcsér utolsó lépése, és egyben vége.

Minél nagyobb a konverziód, annál nagyobb bevételt tudsz kihozni minden egyes látogatóból.

Nem csoda, hogy a konverzió optimalizálás a virágkorát éli:

konverzió optimalizálás

De sajnos a magyar webáruházak jókora része még nem is hallott a konverzióról, nem hogy még optimalizálja is.

Hogyan érdemes elkezdeni a konverzió optimalizálást, milyen módszerekkel történhet a konverzió növelése, és pontosan milyen lépései vannak a konverzió optimalizálási folyamatnak?

Konverzió optimalizálás — adatgyűjtés

Magát az optimalizálási folyamatot mindig a célmeghatározással kezdjük.

1. lépés: Célmeghatározás

A célok azért fontosak, mert:

  • Egyrészről segítenek mérni, hogy jó irányba haladunk-e
  • Másrészről motiválnak, aminek a vállalkozás építésben nagyon fontos szerepe van

A célok kitűzését azonban nem hasraütésszerűen kell megtenni.

Az egyik jó módszer a célok megtalálására az, ha a webshopunk korábbi eredményeit vesszük górcső alá, például a tavalyi év hasonló időszakát.

De mi a helyzet akkor, ha a webshop friss, és nem állnak még rendelkezésre korábbi adatok?

Ez esetben az iparági átlagot érdemes szemügyre venni, és ez alapján értékelni, hogy a webshopunk konverziója hogyan teljesít a hasonló webáruházakhoz képest.

Az iparági átlagokat megkereshetjük a különböző piackutató oldalakon vagy iparági statisztikákban, de talán eggyel jobb és egyszerűbb megoldás lehet, ha olyan analitikai eszközt használunk, amely ezeket alapból kiszámolja nekünk és egyúttal meg is mutatja összehasonlítva.

A Conversific nevű cég például a legtöbb statisztikát és adatot iparági összehasonlításokkal együtt mutatja meg számunkra.

iparági átlag (benchmark)

Ez alapján kitűzhetjük a heti, havi vagy éves célt, majd elkezdhetjük meghatározni a konkrét stratégiát, amellyel el kívánjuk érni azt.

2. lépés: Marketing elemzések

A webshopok egyik legnagyobb költségét kétségtelenül a marketing adja.

Amennyiben sikerül optimalizálnunk a marketing költségeket, abban az esetben jóval nagyobb profit lesz a termékeinken, amelyet visszaforgathatunk a webáruházunk növekedésébe.

Rengeteg féle marketing elemzés készíthető, de ami biztosan kihagyhatatlan, az az egyes marketingcsatornák szerinti bontás.

Ez alapján láthatjuk, hogy mely csatornák működnek a leghatékonyabban, melyek szorulnak optimalizálásra, és melyek azok, amelyek egyáltalán nem működnek, ezért érdemes őket minél gyorsabban elhagyni.

A Conversific nagy előnye, hogy ezeket az adatokat ráadásul iparági benchmarkkal együtt kaphatja meg bárki. Ráadásul mindezt díjmentesen lehet kipróbálni itt: https://www.conversific.hu/

Egy másik nagyon fontos marketing analitika az érintések száma, amely megmutatja, hogy a vásárlóknak általánosságban hányszor kell találkozniuk a termékajánlatunkkal ahhoz, hogy valóban megvásárolják.

Minél kevesebb érintés történik, annál hatékonyabban címeztük az üzenetünket, annál kevesebb akadályt gördítettünk a vásárlás elé, és annál kevesebb költségünk van a weboldal látogatójával.

Ma már egyre több érintésre van szükség az eladások generálásához, hiszen rengeteg alternatíva létezik, ahol a vevő meg tudja vásárolni a keresett terméket, így szinte biztosan összehasonlítja az egyes ajánlatokat, az árakat és minden egyéb jellemzőt, mielőtt meghozza a vásárlási döntést.

A legjobb fegyver ez ellen a bizalom kiépítése.

3. Célközönség

A bizalmat és a hitelességet úgy lehet felépíteni a legjobban, ha a vásárlót már a vásárlási folyamat legelejétől megfogjuk és végigkísérjük a kezét fogva, lépésről-lépésre.

Az esetek többségében ez nem egyetlen alkalom lesz. Nagy a valószínűsége, hogy többször fog visszatérni a vásárlási folyamat más-más lépcsőjére, mire a végén vásárlás lesz belőle. Viszont ha folyamat minden lépésénél tudatosan építjük a bizalmát, akkor amikor meg kell hoznia a vásárlási döntés, nagy eséllyel minket fog választani egy olcsóbb, de ismeretlen webshophoz képest, hiszen bennünk már megbízik, rengeteg értéket kapott tőlünk, és az érték ajánlatainkat is megismerte.

A vásárlói út egyes szakaszai között azonban biztosan lesz lemorzsolódás — ez elkerülhetetlen.

A legtöbb, amit tehetünk, hogy nagyon jól megismerjük a célközönséget, és minden vágyukra, félelmükre, kérdésükre és kétségükre konkrét választ vagy megoldást nyújtunk, még azelőtt, mielőtt eszükbe juthatna.

Ahhoz, hogy ezt megvalósíthassuk, érdemes buyer personákat alkotnunk, amelyek a különböző vásárlóinkat hivatottak megszemélyesíteni, így amikor a kommunikációnkat alakítjuk ki, pontosan tudni fogjuk, kihez szóljunk.

buyer persona

Így minden fontos információ elérhetővé vált, hogy megkezdhessük a konverzió optimalizálását, és ezzel jelentősen megnöveljük a webshop bevételeit.

Konverzió optimalizálás az e-kereskedelemben

Az első részben megismertük, hogy:

  • Mi a pontos célunk
  • Melyik marketing csatornákat kell használnunk
  • Ki a célközönségünk

A második, gyakorlati részben megkezdődhet a tényleges konverzió optimalizálás, amelynek első lépése a szegmentálás.

1. Szegmentálás

A szegmentálás nem más, mint a különböző demográfiai és pszichográfiai adatokkal rendelkező emberek külön csoportokba rendezése.

Ez alapján személyre szabott, releváns üzenetekkel láthatjuk el a különböző kategóriába tartozó embereket.

Amennyiben tudjuk, hogy melyek a legtöbb bevételt hozó termékeink:

konverziós ráta

Valamint azt is tudjuk, hogy a célközönségünk között ugyanúgy megtalálhatóak a nők, mint a férfiak:

optimalizálás jelentése

Akkor nincs más dolgunk, mint hogy mindkét nem számára felkínáljuk a legjobb terméket, és ezáltal megszerezzük az elérhetőségeiket:

termékválasztás

Ez azért fontos, mert az egyszeri látogatókból — ahogy azt az érintések számából is láthattuk — sokkal nehezebb vásárlót csinálni, mint egy visszatérő látogatóból.

2. Mikrokonverzió optimalizálás

Azzal, hogy megpróbáljuk megszerezni az elérhetőségeiket (pl.: email címet), lényegében biztosítjuk, hogy a jövőben ingyenesen érhessük el őket.

Emellett folyamatos, releváns és értékes tartalmakkal egyre tovább terelhetjük őket a vásárlói úton, míg végül készen állnak a vásárlásra.

Ma már nagyon jó webáruház megoldások léteznek a különböző mikrokonverziók létrehozására:

  • Popup
  • Szerencsekerék
  • Nanobar
  • Teljes képernyős üzenet
  • Sidemessage

Ezek közül mindet megtalálod az OptiMonk eszköztárában.

A visszatérő oldallátogatók tehát sokkal nagyobb elköteleződéssel rendelkeznek egy webáruház felé, emiatt pedig mindig jobbak egy webshop számára, mint az első látogatók.

Amennyiben pedig eléred, hogy az egyszeri látogatók egyre tovább haladjanak a vásárlói úton, előbb-utóbb az utolsó lépéshez érnek.

3. Makrokonverzió optimalizálás

A makrokonverzióknál nincs más dolgod, mint hogy minél jobb ajánlatot adj számukra, amit egyszerűen nem tudnak visszautasítani.

Ez többféleképpen is elérhető.

Az egyik legfontosabb, amit tenni tudsz, kétségtelenül a kosárelhagyás csökkentése:

kosárelhagyási ráta javítása

A gyakran kosárban hagyott termékekhez kitalálhatsz különböző kedvezményeket, nyereményjátékokat vagy akár csomagajánlatot is:

upsell és csomag ajánlatok

Érdemes őket azokhoz a termékekhez adnod, amelyek jól futnak, hiszen ezzel a második termék marketing költségeit teljesen kiiktatod.

legnagyobb bevételt hozó termékek

Amennyiben pedig azt látod, hogy a gyakran kosárban hagyott termékeid egyre többet vesztenek népszerűségükből, és csomagajánlatként sem futnak jól, érdemes őket kivezetned egy készletkisöprés alkalmával:

konverzió az e-kereskedelemben

Ezzel gyakorlatilag folyamatosan frissen tartod a készletedet, és csak olyan termékeket forgalmazol, amelyekre nagy a kereslet — a gyengén szereplőktől pedig mihamarabb megszabadulsz, így azok nem vonnak el feleslegesen erőforrásokat. 

Összefoglalás

A konverzió optimalizálás a fénykorát éli, hiszen egyre többen jönnek rá, hogy mennyire fontos tevékenységről is van szó.

Azonban még mindig rengeteg olyan webshop létezik, amelyik egyáltalán nem hallott erről a fontos folyamatról, nem hogy még optimalizálja is.

Nem csoda, hogy ez az egyik legnagyobb webáruház hiba, ami gátat szab az online áruházak fejlődésének és a bevételek növekedésének.

Ahhoz, hogy ezt a hibát elkerüld:

1. Tűzz ki egy ambiciózus célt az évre/időszakra és gondold végig mit tehetsz annak érdekében, hogy elérd

2. Építs listát azokból, akik nyitottak az akciókra — így kapcsolatot építhetsz velük később is

3. Kezeld az új és visszatérő látogatókat külön, mert nem azonos az elköteleződésük

4. Koncentrálj a jól működő forrásokra, de ne feledkezz meg a gyengék erősítéséről sem

5. Segítsd a látogatókat releváns termék ajánlatokkal, így kézen foghatod őket az első pillanattól kezdve

6. A Black Friday, karácsony előtti időszakban kiemelt forgalomra számíthatsz. Segítsd a látogatóidat, így hosszú távon elkötelezheted őket.

Amennyiben komolyan gondolod webáruházad konverziójának növelését, és élménnyé szeretnéd tenni az online vásárlást, nézd meg hogyan tud ebben segíteni az OptiMonk és a Conversific.

Share this

Written by

YOU MAY ALSO LIKE

2 comments

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük