Így zárd sikeresen 2023-at webáruházaddal

Szeptemberben nem csak a tanulók készülnek fel a következő hónapok és az iskola új kihívásaira. Az online vállalkozások tulajdonosai is új lendülettel és stratégiákkal tekintenek az utolsó negyedévre. Korábban ez a szakasz sok webáruház számára az előre megtervezett rutinos lépések és bevált módszerek időszaka volt. Azonban az utóbbi években, különösen a pandémia és a háború miatt, rengeteg új kihívással kell megküzdenünk az év végi hajrában.

A riasztóan magas (átlag 70%-os) kosárelhagyási arány és a hirdetési költségek jelentős drágulása igazából csak a jéghegy csúcsa. A nagy tőkével rendelkező piaci szereplők technológiai előnye és a változó vásárlói szokások egyaránt hozzájárultak ahhoz, hogy a kisebb online vállalkozásoknak még nehezebbé váljon a helytállás. Mindezen tényezők – az inflációtól az újonnan belépő versenytársakon és az AI térhódításán át a munkaerőpiaci változásokig – most, a jól megérdemelt nyaralás után váratlanul kopogtatnak a vállalkozók ajtaján.

Ebben a versenykörnyezetben a webáruházak előtt álló feladat nem csupán a közelgő ünnepi szezon lehetőségeinek kihasználása – gondoljunk csak a Black Friday vagy karácsonyi promóciókra –, hanem az, hogy hogyan tudnak fenntarthatóan működni és egyáltalán megmaradni a digitális piaci versenyben.

De vajon milyen választ adhatunk ezekre a komplex kihívásokra?

Hogyan készíthetünk és hajthatunk végre egy olyan stratégiát, amivel a legjobbat hozzuk ki az év végi hajrából, miközben stabil alapot építünk a következő év számára is? 

Az OptiMonk adatai és több tízezer ügyfelünkkel szerzett tapasztalatunk alapján pontosan erre szeretnénk válaszokat adni. 

 

1. Lead generálás - kezdőknek

A digitális marketing világában az átmeneti sikerek gyakran megtévesztőek lehetnek. Nagyon sok vállalkozás egyszerűen megfeledkezik róla, hogy az azonnali vásárlások kierőszakolásán és a “most vásárolj” típusú kampányokon túl mennyi egyéb lehetőség van a megtérülés javítására. 

A lead generálás és a potenciális ügyfelekkel való szorosabb kapcsolattartás kulcsszerepet játszik a fejlődésben, hiszen ilyenkor hosszútávú, visszatérő vásárlói bázis felépítéséről beszélünk. Hogy ennek mégis milyen előnyei vannak? 

Gondoljunk csak arra, hogy ameddig hirdetéseken keresztül minden egyes alkalommal fizetnünk kell a célközönségünk megszólításáért, úgy egy e-mail lista és az arra elküldött e-mailek szinte semmibe sem kerülnek: akárhányszor ingyenesen megszólíthatjuk vele a márkánk iránt fogékony embereket. 

Nem szabad alábecsülni a hűséges ügyfélbázis erejét. Egy jól működő e-mail marketing kampány képes arra, hogy idővel mélyebb és maradandó kapcsolatot alakítson ki az ügyfelekkel, akik így nagyobb valószínűséggel válnak visszatérő vásárlókká. Mindez pedig hozzájárul a stabil bevételhez és a vállalkozás fenntarthatóságához. 

Már a legegyszerűbb kuponos megoldásokkal is óriási e-mail listát építhetsz fel, akár azonnal beállíthatod és testreszabhatod ezeket az OptiMonk sablonokat is:

 

2. Lead generálás - középhaladóknak

A lead generálás következő szintjének alapfeltétele egy jó lead-mágnes elhelyezése az oldalon. Ebben az esetben nem egy olcsó csalira kell gondolnunk, egyfajta “nesze semmi, fogd meg jól” letölthető PDF-re, mert manapság az ilyen anyagok hatástalanok már az érdeklődők szemében. 

A jó lead mágnesek fő jellemzője ehelyett az, hogy értéket nyújtanak a célközönség számára, cserében azokért az adatokért, melyeket megadnak. Az, hogy mely lead mágnesek a legjobbak, függ az iparágától, a célközönségtől és a kínált termékektől is. Az alábbiakban mégis összegyűjtöttünk néhány népszerű és hatékony lead mágnes típust, inspirációnak:

 

  1. Ingyenes e-könyvek vagy kimutatások: Tartalmas, mélyreható információkkal ellátott anyagok, amelyek részletes útmutatót vagy kutatást tartalmaznak egy adott témában.
  2. Webináriumok és online tréningek: Ezek lehetővé teszik számodra, hogy közvetlenül kommunikálj a közönségeddel, miközben értékes információkat és tanácsokat nyújtasz.
  3. Minta vagy próbaverziók: Ingyenes minták, próbaverziók vagy demo változatok lehetőséget biztosítanak a felhasználóknak arra, hogy kipróbálják a terméket vagy szolgáltatást anélkül, hogy azonnal fizetniük kellene.
  4. Kedvezmények vagy kuponok: Különösen népszerűek az online világban, mivel ösztönzik az azonnali vásárlást.
  5. Hírlevél feliratkozás: Értékes tartalmat, híreket vagy exkluzív ajánlatokat kínálnak a feliratkozóknak.
  6. Rövid videó tanfolyamok: Konkrét témákban nyújtanak értékes tudást, amelyekkel a felhasználók gyorsan tudnak eredményeket elérni.
  7. Hozzáférés exkluzív közösségekhez: Ezt különösen olyan brandek alkalmazzák, amelyek erős közösségi jelenléttel rendelkeznek, és a tagoknak előnyöket kínálnak VIP klubok formájában.

    Ezen a nehézségi szinten is pár kattintással és számos előre elkészített sablonnal állhatsz neki a beállításoknak:
 
 

3. Lead generálás - haladóknak

A fenti taktikákat kombinálhatod külözböző kvízekkel is. Így javíthatod a felhasználói élményt, és még több információt gyűjthetsz a látogatóidról. Ez pedig segíteni fog abban, hogy jobb üzleti döntéseket hozz, hiszen tudni fogod mi érdekli az embereket, milyen problémákkal küzdenek, stb – és ezeket a válaszokat visszacsatornázhatod a marketingedbe.

Az általános hírleveleid lecserélheted perszonalizált üzenetekre azáltal, hogy szegmenseket tudsz kialakítani (például: vörösbort kedvelők, érzékeny arcbőrrel rendelkezők, stb). Így eredményesebben tudsz majd termékeket ajánlani a jövőben, hiszen a látogatók relevánsabb üzenetekkel találkoznak majd.

Így állíthatod be őket 

4. Lead generálás - mesterfokon

Ha odáig sikerült eljutnod, hogy megtaláltad és összeállítottad a saját lead mágnesed, akkor a következő kérdés, hogy hogyan tudod még jobban maximalizálni a lead gyűjtés eredményességét. 

A szuperhatékony lead gyűjtésre az egyik partnerünk, Jason K Williamson által kifejlesztett Trójai Faló módszerét ajánljuk, amellyel nagy arányban megszerezheted az érdeklődök telefonszámát is. 

A Trójai Faló valójában egy többlépcsős popup kampány, amelynél:

  1. Az első lépésben kedvezményt adsz (pl 10%-ot) az e-mail címért cserében
  2. A második lépésben megkérdezed látogatód, hogy szeretné-e 20%-ra növelni a kedvezményt azáltal, hogy megadja a telefonszámát
  3. Ha az érdeklődő “Igen” -re kattint, akkor elkéred a telefonszámot is, kiemelve, hogy a kuponkódot SMS-ben fogod elküldeni, ami miatt valós számot fog megadni
  4. E-mail és SMS szoftvered automatikusan elküldi a kuponkódot

Milyen eredményre számíthatsz a Trójai Falótól?

Általánosságban elmondható, hogy egy jól beállított Trójai Faló kitöltése közben a felhasználók 90%-a él a kuponfrissítéssel és így a telefonszámát is megadja.

Máris nekiláthatsz saját Trójai Falovad építésének ezekkel a sablonokkal:

 

5. Messenger marketing

Sohasem késő új csatornákat nyitni az értékesítésben, főleg, ha ehhez alig kell extra befektetést és különösebb erőforrásokat mozgósítanunk. Egyre nagyobb térhódításnak örvend a Messenger Marketing. Például ebben az esettanulmányban láthatod, ahogyan ez a megoldás egy olyan kampány részét képezte, amely a BlendJet bevételeit 39,2%-al növelte. A BlendJet a Reacart-ot használta Messenger marketingre, amelyet az OptiMonk Smart Display funkciójának kihasználásával tudott igazán eredményessé tenni. 

A Smart Display érzékeli, hogy a látogatók be vannak-e jelentkezve a Facebookra, és lehetővé teszi az azonnali, egy kattintásos feliratkozást. Akkor sincs gond, ha érdeklődőnk éppen nincs bejelentkezve, hiszen ilyenkor a Smart Display automatikusan az e-mail feliratkozási lehetőséget jeleníti meg. 

A Facebook Messenger használatával a BlendJet 84,90%-os megnyitási arányt és 11,40%-os kattintási arányt ért el.

Az OptiMonk Recart integrációját használva Te is olyan üdvözlő üzenetet küldhetsz a Facebook-on, mint a BlendJet:

6. Kosárelhagyás csökkentő popup

Sajnos még mindig rengeteg vállalkozó hagyja figyelmen kívül hogy a látogatók 70%-a a kosarában hagyja a termékeket és távozik az oldalról. Miközben ezt a rémisztő adatot sokan leküzdhetetlen problémának élik meg, ez egy hatalmas optimalizációs lehetőség. 

Elsősorban a popup-okkal kapcsolatos negatív vélekedésen és a konverzió optimalizálásba vetett bizalmatlanságon érdemes változtatni, hiszen számos példa mutatja, hogy azonnali jelentős konverzió-növelés érhető el a távozni készülő látogatók visszaszerzésével. 

Számos trükk közül válogathatunk! A lényeg, hogy exit-intent beállítást használjunk, így a kilépési szándékot nagy százalékban vissza tudjuk fordítani és a vásárlás befejezésére ösztönözni a látogatót.

Erre a célra kiválóan működnek a százalékos (10-20%) kedvezményes és visszaszámlálós kuponok, amelyekkel így végül nem csak a vásárlást, hanem az e-mail címek megadását is elérhetjük.

Érdemes akár ezekkel a sablonokkal máris beállítani egy kosárelhagyás-csökkentő kampányt, hiszen ez nagymértékben és azonnal javítja a konverziós arányt:

 

Azok számára pedig, akik óvakodnak az akciós kuponok alkalmazásától szintén van megoldás. Akár egy egyszerű termékajánló popup alkalmazásával (amely releváns, vagy éppen a legnépszerűbb termékeket helyezi előtérbe) úgy tudunk javítani a kosárelhagyási rátán, hogy nem kell extrán a zsebünkbe nyúlni.

 

7. Maxold ki a Black Friday-t és Cyber Monday-t

Szezonális kampányok esetében egységes multichannel marketingről beszélünk, azaz minden csatornán ugyanazt az ajánlatot képviseljük és hirdetjük. Egy dologgal puskázhatjuk el nagyon bármely szezonális kampányunkat: ha nem készülünk fel rájuk időben. 

Ezért a szeptember jó esetben az értékajánlatunk és a kampányok megtervezéséről is kellene, hogy szóljon. Nem elegendő egyáltalán PPC kampánnyal meghirdetni egy kuponkódot! 2022 óta az ilyen típusú hirdetések megközelítőletg 0 aktivitást és vásárlást váltanak ki az emberekből. Nagyon fontos, hogy az oldalunkon, jól látható formátumban jelenítsük meg az ajánlatot és vezessük a látogatóinkat például egy kuponkód megszerzése és a vásárlás közötti úton. 

Amennyiben kialakítottuk és beidőzítettük az oldalon megjelenített popup, vagy nanobar bannereket, úgy már nincs más feladat, mint forgalmat terelni az oldalunkra, hogy az ajánlatot minél többen lássák és éljenek vele. Erre a célra használhatunk nagyintenzitású PPC kampányokat, amelyek az ajánlatunkat népszerűsítik, illetve e-mail, messenger és SMS marketinget is. 

Ha Black Friday-ről vagy Cyber Monday-ről van szó, akkor pár kattintással máris megvalósíthatod az időzített kampányokat az alábbi sablonokkal is: 

8. Hozd ki a legtöbbet a karácsonyból

A karácsonyhoz közeledve az időzítés kritikus tényezővé válik. Nagy a verseny, és az egyedi, jól átgondolt ajánlatok győznek majd, így nem érdemes egy sablonos kedvezményre bízni az idei sikereinket. A nagy multinacionális vállalatok december 1-től teljes gázon hirdetnek, így a kisebb szereplők számára rendkívül drágává válnak a hirdetéssel megszerezhető konverziók.

Ezért javasoljuk, hogy már november 15 körül indítsd el a karácsonyi promóciót. Míg a nagyok még éppen készülnek, ez az időszak ideális a kisebb szereplőknek, hogy jó áron elérjék azokat, akik már novemberben ajándékokat keresnek. Egy hatalmas rétegről van szó egyébként, amire bátran lehet alapozni. 

Egyetlen dolgot ne tegyünk: Ne november 30-án jusson eszünkbe, hogy jó lenne egy karácsonyi akció! Hiszen másnap a nálunk nagyobb konkurens szereplő reklámjában a télapó már 3D-ben animált szánkón fog repülni, a rénszarvasok akciós kedvezményeket szórnak majd az égből és a mozi trailerekből ismert narrátor fogja főműsoridőben hirdetni az akciót. Ráadásul ezeken a kampányokon általánosságban egy 20-30 fős csapat dolgozott már szeptember óta. 

Egy kisebb webshop nem rendelkezik ilyen erőforrásokkal, de mégis előre tervezhet. Gondolkodj kreatívan, bízd meg a grafikust időben, és állítsd össze a marketing anyagokat már október folyamán!

Az oldalon szereplő ajánlat a legfontosabb alkotóelem, hiszen vásárlóként közvetlenül onnan értesülünk a részletekről, onnan másoljuk ki a kuponkódot, vagy szerezhetjük meg a kedvezményt egy e-mailcímért cserében. 

Ezeket a sablonokat ajánljuk karácsonyra:

Végezetül

A digitális marketing kavalkádjában számos csapda és tévhit vár ránk, de a jó stratégiával és előre tervezéssel mindegyik elkerülhető. Az átmeneti sikerek mellett kiemelkedően fontos a hosszútávú tervezés és a megbízható, hűséges ügyfélbázis kialakítása. Az e-mail marketing, az időzített kampányok, a multichannel stratégiák és az időben elindított promóciók mind jó eszközök a siker eléréséhez. 

Az eredményesség kulcsa nem feltétlenül a nagyobb költségvetés vagy a hatalmas csapat, hanem az előre tervezés, a kreatív megoldások és az ügyfélvisszajelzések figyelembevétele. Akármekkora is a vállalkozásunk, az odafigyeléssel, a megfelelő eszközök és stratégiák használatával képesek lehetünk meghódítani a piacot és felvenni a versenyt nagyobb konkurenseinkkel. 

Próbáld ki 14 napig ingyenesen az OptiMonk-ot, ennyi idő éppen elég egy teszt időszak futtatására, így könnyedén és költségmentesen megszerzheted az első sikereket!