Szeptemberben az ország általában két részre bomlik. Vannak, akik már karácsonyi ajándékokat és dekorációkat vásárolnak, hogy időben felkészüljenek az ünnepekre. Mások pedig még csak hallani se akarják a “K” betűs szót és még élvezni szeretnék a vénasszonyok nyarát.
Webáruház tulajdonosként nincs választásod. El kell fogadnod, hogy az ünnepi időszak, vele együtt az év legforgalmasabb hétvégéje, közeledik. És bizony fel kell rá készülnöd.
A koronavírusnak köszönhetően egyre több vásárló fordul online boltokhoz Black Friday idején is, így a megszokottnál is nagyobb kiugrásra számíthatunk a látogatók számában.
Ez a megnövekedett forgalom sok stresszt okozhat, ha nem állsz rá készen.
Négy részre bontott csekklistánk segítségével azonban nem csak stresszmentes lesz az ünnepi szezon, hanem rengeteg új vásárlót is szerezhetsz.
Vágjunk is bele!
Ha szeretnél még több tippet kapni, nézd meg Black Friday Playbook webináriumunkat, ahol egy olyan akciótervet mutatunk be, mellyel sikeressé teheted Black Friday kampányodat.
Webáruház statisztika
Mielőtt belevágnánk az ünnepi rohamra felkészítő listánkba, vessünk egy gyors pillantást arra, hogy milyen forgalomra számíthatunk idén.
A GKI Digital kutatása szerint 45%-ot ugrott az e-kereskedelem 2020-ban az előző évhez képest, ami az eddigi 16-18% közötti évenkénti bővülést látványosan túlszárnyalta.
Nyilvánvaló, hogy a vírushelyzet felgyorsította az e-kereskedelmet, hiszen a rengeteg lezárás az online vásárlás felé terelte a fogyasztókat.
Más statisztikák szerint az éves kiskereskedelmi forgalom 30%-a Black Friday és karácsony között történik meg. Ezek alapján átlagosan négyszeres forgalomra számíthatnak a webáruházak a korábbi hónapokhoz képest.
Fontos, hogy felkészítsd webáruházad erre a megnövekedett forgalomra és megfelelően legyen optimalizálva. Azonban, nem támaszkodhatsz mindössze az organikus forgalomra. Fontos, hogy a marketing kampányaidat is felturbózd erre az időszakra.
Lássuk, hogy mikre érdemes odafigyelned!
Készítsd fel a weboldalad!
1. Elemezz és tanulj
Az első számú feladatod—és az egyik legfontosabb is—az előző év adatainak és statisztikáinak kiértékelése.
Ha megérted, miért voltak sikeresek (vagy éppen sikertelenek) korábbi kampányaid, akkor a tapasztalatokat figyelembe véve idén sokkal jobb eredményeket fogsz elérni.
Az adatelemzés segíthet jobban megismerni a vásárlóid igényeit is.
Íme néhány kérdés, melyet érdemes feltenned, amikor az előző év adatait értékeled:
- Melyek voltak a legsikeresebb kampányaid?
- Mi volt a legnépszerűbb termék?
- Mely napok voltak a legforgalmasabbak?
- Melyik forgalmi forrás hozta a legtöbb profitot?
- Mennyi bevételre tettél szert tavaly ebben az időszakban?
- Mekkora volt az átlagos kosárérték?
- Mely kulcsszavakra kerestek a legtöbben?
- Mit csináltak a versenytársaid?
A Google Analytics segítségével sok kérdésre választ kaphatsz.
2. Bizonyosodj meg róla, hogy a weboldalad bírni fogja a forgalmat
A legrosszabb dolog, ami történhet, hogy weboldalad pont a legforgalmasabb időszakban adja fel a harcot.
Azonban, ha túl sok látogató van egyszerre az oldaladon, akkor könnyen előfordulhat.
Ha korábban még nem tapasztaltál hirtelen látogatószám növekedést, érdemes a weboldalad tárhelyszolgáltatójával beszélni, hogy megbizonyosodj, webáruházad készen áll a vásárlók tömegére.
Vannak elérhető eszközök is a terhelhetőség tesztelésére, mint például a k6 Cloud.
3. Legyen raktáron elég termék
Csinálj leltárt és gondold át előre, hogy melyek azok a termékek, amiket népszerűsíteni szeretnél az ünnepek alatt. Fontos, hogy minden meghirdetett termékből megfelelő mennyiségű készlet álljon rendelkezésre, hogy ne legyenek csalódottak a látogatóid.
Készíts becsléseket a tavalyi Black Friday és idei év eddig statisztikái alapján, hogy mekkora érdeklődésre számíthatsz egyes termékekre.
4. Tükrözze webáruházad az ünnepi hangulatot
Ne aggódj, nem arra célzunk, hogy teljesen új arculatot kellene készítened erre az időszakra. Szerencsére pár apró változtatás is elég, hogy ünnepi hangulatba hozd webáruházad.
Egy visszaszámláló beillesztése a fejlécbe jó megoldás a sürgősségérzet keltésére. A főoldali bannerek lecserélése is egy egyszerű, de nagyszerű módja az ünnepi hangulat megteremtésének.
Több erőforrás esetén azon is elgondolkodhatsz, hogy teljes webáruházad ünnepi fénybe hozd.
5. Optimalizáld webáruházad mobilra
Az ünnepi időszakban lényegesen több ember nézelődik ajándékok után mobilján vagy tabletjén, mint máskor. Ne vesztegesd el ezeket az értékes látogatókat csupán amiatt, mert nem mobilbarát a webáruházad.
Győződj meg róla, hogy könnyű böngészni az oldaladat és vásárolni mobil eszközről is.
A PageInsights vagy a Mobilbarát teszt segíthetnek abban, hogy alaposabban megismerjük a mobilra történő optimalizálási megoldások tárházát, és még jobb élményt nyújthassunk a kis képernyőn böngésző ügyfeleknek.
6. Ne feledkezz meg a navigációról
A navigációs menü az egyik legfontosabb része egy weboldalnak. Különösen fontos tényező az ünnepi időszakban, amikor a látogatók időszűkében vannak.
Egy nem egyértelmű navigációnak köszönhetően sok látogatót veszíthetsz.
A navigációt úgy is javíthatod, hogy egy kis időt rászánsz a keresőmező optimalizálására. Íme néhány tipp:
- Helyezd a keresőmezőt egy kiemelt helyre
- Használd az automatikus kitöltés opciót
- Mobilról is elérhető és jól működő legyen
- Legyen szűrési lehetőség a találati oldalon
- Legyen ár szerinti rendezési lehetőség a találati oldalon
Nézd meg a Beerselection webáruház keresőmezőjét, mely nem csak jól látható helyen van, de automatikusan ajánl keresési és termék javaslatokat is.
7. Készíts ünnepekre szabott kategóriaoldalakat
Az ünnepekre szabott kategóriaoldalak nemcsak a felhasználói élményt javíthatják, hanem segítenek ünnepi hangulatban tartani a látogatókat.
Arról nem is beszélve, hogy így könnyedén megtalálják látogatóink a kedvezményes termékeket és ajándékcsomagokat.
Pár példa ünnepi kategória oldalra:
- Black Friday ajánlatok
- Cyber Monday ajánlatok
- Karácsonyi kedvezmények
- Ajándékok férfiaknak
- Ajándékok nőknek
- Ajándék anyának (apának)
- stb.
Az Amazontól láthatunk egy példát lentebb, ők az alapján hoztak létre kategóriaoldalakat, hogy kinek vásárolunk.
8. Állíts be hőtérképet
A hőtérképek azért nagyon hasznosak, mert pontosan megmutatják, hogy hova kattintottak a látogatóid.
Ezzel a statisztikával a tarsolyodban könnyedén optimalizálhatod weboldalad tartalmát, stb.
9. Állíts be kosárelhagyó kampányokat
Bárhogy is optimalizálod a weboldalad, a kosárelhagyásokat teljesen megszűntetni sajnos nem tudod. A jó hír az, hogy jó néhány elhagyott kosarat megmenthetsz egy egyszerű kilépésre megjelenő popuppal.
A kosárelhagyó popupok azért hatékonyak, mert megállítják a vásárlókat és egy másodlagos ajánlattal a vásárlás felé terelik.
Az AVON 16,5%-kal csökkentette a kosárelhagyások számát néhány kosárérték alapján célzott popuppal.
Lendítsd fel marketingkommunikációdat!
10. Légy aktív a közösségi médiában
Az ünnepi időszakban elengedhetetlen, hogy növeld jelenléted a közösségi médiában.
Ossz meg minél több ünnepi hangulatú posztot. Megoszthatod például a Black Friday ajánlataidat, kérdezheted követőidet ünnepi szokásaikról, stb.
Ez az időszak arra is jó, hogy Instagramon vagy Facebookon versenyeket futtass és több forgalmat generálj ezekről a csatornákról, ahogy az About You webshop is tette az alábbi példákon.
11. Tervezd meg előre a hirdetéseidet
Amennyiben futtatsz PPC hirdetéseket Facebook-on és Google Ads-en, tervezd meg a bannereket és a hirdetések szövegét időben.
Így nem kell gyorsan összedobnod majd a hirdetést és több időd lesz kreatívnak lenni.
Nem árt növelni a költségkeretedet is ebben az időszakban—ezzel is számolj.
12. Célozd a korábbi látogatókat és vásárlókat remarketing hirdetésekkel
Ha be van téve a Facebook pixel az oldaladra, akkor itt az ideje, hogy használd!
A Black Friday akciód tökéletes alkalom arra, hogy visszacsábítsd azokat a korábbi látogatókat, akik nem fejezték be a vásárlást.
A korábbi vásárlókat is érdemes céloznod, hiszen akik már ismernek és bíznak benned, még fogékonyabbak lesznek az ajánlataidra.
13. Fektess több energiát az e-mail marketingbe
Ha már van egy szép számú hírlevél listád korábbi vásárlókból és érdeklődőkből, kezdj el nekik írni minél hamarabb.
Emlékeztesd őket, hogy már most megvehetik karácsonyi ajándékaikat, egyszerűen, online—elkerülve a hosszú sorban állást és a parkoló helyekért való versengést.
Mindig adj meg határidőt a promóciós e-mailjeidben, hogy növeld a sürgősség érzetet az olvasókban.
Ne felejtsd el kiküldeni e-mailben Black Friday és Cyber Monday ajánlataidat, pont mint a Rossmann Online Drogéria tette a lenti példán.
14. Gyűjts feliratkozókat
Ha még nincs e-mail listád, vagy csak nagyon kicsi, akkor használd ki a megnövekedett forgalmat.
A közösségi média megjelenése ellenére is, az e-mail lista építés még mindig nagyon fontos. Különösen hasznos, amikor a weboldal látogatókból tényleges vásárlókat akarunk konvertálni.
Intelligens popupok használatával gyerekjáték az e-mail lista építése. Egy jól időzített popuppal könnyedén megszerezheted látogatóid e-mail címét.
Az egyik legjobb módszer, ha egy kedvezményt ajánlunk az e-mail címért cserébe, de a hasznos és releváns tartalmú letölthető útmutatók is hatásosak.
Az is jó módszer feliratkozógyűjtésre, ha olyan ajánlatot hirdetsz, mely elsőként e-mailben lesz elérhető—ezt a megoldást választotta az Extreme Digital is Black Friday kampánya alatt.
Íme, egy másik feliratkozógyűjtő példa a Reflexshop-tól:
15. Fókuszálj a tartalommarketingre
Sokan hajlamosak csak a hirdetésekre fókuszálni az ünnepi időszakban. A tartalommarketing azonban nagy előnyt adhat a versenytársakkal szemben.
Készíthetsz például egy listát “Az év legkedveltebb termékei” névvel, vagy összegyűjthetsz ajándékozási ötleteket a család különböző tagjainak.
Írhatsz egy cikket, melyben Black Friday vásárlási tanácsokat adsz, vagy karácsonyi dekorációs ötleteket osztasz meg.
Ez nemcsak a látogatóidnak hasznos, hanem keresőoptimalizálás szempontból is értékes lehet.
Javítsd a vevőszolgálatot!
16. Hívd fel a figyelmet a vevőszolgálatra
Ebben az időszakban sokkal több kérdése van a látogatóidnak, mint az év többi részében. Előfordulhat, hogy meg akarnak bizonyosodni róla, hogy a rendelésük időben megérkezik, vagy csak szeretnének többet megtudni egy termékről.
Éppen ezért érdemes jól látható helyen elhelyezned a vevőszolgálat elérhetőségét.
Nézd meg ezt a példát a Reflexshoptól. Ők egy felülre rögzített menüben helyezték el.
17. Használj élő chatet
Egy kutatás szerint a millenárisok az élő chatet részesítik előnyben. Az ünnepi szezon alatt pedig még gyorsabban akarnak választ kapni.
Vess egy pillantást a BioZoo példájára, ahol a chat a jobb alsó sarokban bújik meg. Ez egy gyakori elhelyezés.
18. Emeld ki a szállítási lehetőségeket
A legfontosabb kérdés karácsony előtt, ami minden vásárlót foglalkoztat: mikor fog megérkezni a termék?
A várható kézbesítés és a szállítási költség legyen jól látható helyen feltüntetve az oldaladon. Ha van lehetőség csomagfelvételre vagy a termék boltokban is elérhető, emeld ki ezt is.
Akár az e-mailekben is promózhatod ezt az információt. A Dekor in Box webshop anyák napja előtt tett így az alábbi példán:
19. Emeld ki a visszatérítési feltételeidet
Ajándékvásárláskor előfordulhat, hogy rossz méretet veszünk, nem tetszik a szín a másik félnek vagy már van egy olyan terméke, ezért vissza szeretnénk küldeni egy terméket.
Könnyítsd meg a vásárlóknak az ilyen eseteket. A visszatérítési feltételek kiemelése az oldaladon növelheti a vásárlók bizalmát.
Vess egy pillantást a Czár ékszer példájára:
Különleges ajánlatok
20. Kínálj ajándékcsomagolást
Az ünnepi időszak sok lehetőséget ad az upsellingre, azaz felülértékesítésre. A látogatók ilyenkor nyitottabbak az extra szolgáltatásokra—különösen, ha az értéket ad a vásárláshoz, vagy időt spórol nekik.
Az ajándékcsomagolás mellett adj lehetőséget személyre szabott üzenetek mellékelésére is.
Itt van egy jó példa a Notino-tól: egy checkbox kipipálásával lehet kérni az ajándékcsomagolást.
Kiválaszthatod az ajándékdoboz színét, valamint jókívánságot is csatolhatsz a csomaghoz.
Akár ingyen is kínálhatsz ajándékcsomagolást egy bizonyos összeg felett, ezzel is ösztönözve vásárlóidat, hogy többet költsenek nálad.
21. Legyen ajándékutalványod
A rossz méretek és nem tetsző ajándékok elkerülése érdekében sokan ajándékoznak ajándékutalványt karácsonykor. Ne hagyd veszni ezeket a vásárlókat!
Az ajándékkártyák a bevételed növeléséhez is hozzájárulhatnak, hiszen az emberek általában többet költenek, mint ami a kártya kerete.
22. Biztosíts ingyenes szállítást
Az ingyenes házhozszállítás nagyszerű módja az ünnepi szezonban—és az év többi részében is—az eladások növelésének.
David Bell marketing professzor szerint egy ingyenes házhozszállítás—mellyel 6,99 dollárt spórolnak a vásárlók—vonzóbb, mint egy 10 dolláros kupon.
Érdemes neked is ingyenes házhozszállítást kínálnod, legalább karácsony előtt egy pár nappal. Kötheted az ingyenes szállítást egy bizonyos összeghez, így növelheted az átlagos kosárértéket is.
23. Építs ki hűségprogramot
Sajnos az ünnepi szezonban vásárlók nagy aránya egyszeri vásárló marad. Ez különösen igaz, ha nem teszel semmit azért, hogy visszatérjenek!
Egy hatékony hűségprogram segíthet megtartani az egyszeri vásárlókat, és akár törzsvásárlókat is faragni belőlük.
A Salesforce szerint a fogyasztók 78%-a nagyobb valószínűséggel vásárol olyan üzlettől, akinek van hűségprogramja.
Nézd meg a The Body Shop példáján, hogyan hirdetheted a törzsvásárlói programodat akár a főoldalon is:
Összefoglalás
Nagyon fontos, hogy már most kezdd el felkészíteni webáruházad az ünnepi időszakra. Reméljük, hogy ez a 23 pont segítséget nyújt ebben és sikeres lesz a webshopod számára az utolsó negyedév.
Ne feledd, már most beidőzíthetsz minden kampányt, hogy az ünnepek alatt ne kelljen ezzel foglalkoznod—így több figyelmet tudsz a vásárlóidra fordítani!
Készítettünk Neked egy ellenőrző listát, hogy ne kelljen minden feladatot észben tartanod. Kattints a képre és töltsd le ingyen!
Mivel egészítenéd még ki a listát? Te hogyan készülsz az ünnepi időszakra? Írd meg hozzászólásban!
88 comments