A koronavírus hatása az e-kereskedelemre

A koronavírus hatása az e-kereskedelemre
A koronavírus hatása az e-kereskedelemre

A koronavírus (COVID-19) globális terjedésével a világ jelenleg egy nagyon komoly egészségügyi krízissel néz szembe.

A fertőzött országokban városokat zártak le, iskolákat zártak be és sokan dolgoznak otthonról. Megannyian vonultak önkéntes karanténba és aki teheti, elkerüli a nyilvános, zsúfolt helyeket.

Biztosan Te is szeretnéd tudni, hogy ezek a változások hogyan hatnak az online értékesítésre, hogyan folytathatják működésüket a webáruházak, és hogyan lehet felkészülni az előttünk álló helyzetre.

Ezekre a kérdésekre mai cikkünkben megtalálod a választ! 

Noha már most jól látszik, hogy a koronavírus jelentős csapást mér a globális ellátási láncra, több forrás is azt a véleményt képviseli, hogy az e-kereskedők bevétele növekedni fog a következő időszakban.

Ennek az oka pedig egész egyszerűen az, hogy a fogyasztók igyekeznek távol maradni a fizikai boltoktól.

A YouGov új felmérése szerint a kínai internetezők 85%-a, a Hong Kong-i válaszadóknak pedig 83% -a igyekezett kerülni a forgalmas közterületeket az elmúlt két hétben. Az USA területén ugyanerre a kérdésre minden negyedik ember (27%) válaszolt hasonlóan, az Egyesült Királyságban pedig a megkérdezettek 14%-a.

Internetezők, akik próbálják elkerülni a nyilvános helyeket

Forrás: eMarketer

Az emberek összességében tehát igyekeznek elkerülni a bevásárló-központokat és áruházakat. Mivel a vásárlásra azonban szükség van, számíthatunk az online vásárlás erősödésére.

A Contentsquare mintegy 1400 weboldal tartalmát analizálta. Az adatok pedig azt mutatták, hogy az elmúlt 2 hétben a prémium online élelmiszervásárlások száma 20%-kal, az egészségügyi termékek online eladása pedig 27%-kal növekedett.

A helyzet azonban nagyon különböző az egyes iparágakban. Néhány szektorban jelentős növekedés látszik, mások azonban megsínylik ezt a változást: az utazásokat és hotel foglalásokat sorra mondják le az emberek, így a turizmus területén például jelentős a visszaesés. A kültéri eszközök (pl. sportfelszerelések) kereslete is drasztikusan visszaesett az elmúlt 2 hétben.

Igyekszünk ebben a nehéz helyzetben is segítséget nyújtani számotokra, ezért összegyűjtöttünk néhány hasznos tippet arról, hogyan kezelhetjük a koronavírus okozta eseményeket az e-kereskedelemben. Vágjunk is bele! 

Hogyan kezelhetők a koronavírus okozta események az e-kereskedelemben

#1 Tájékoztassuk az ügyfeleket!

Minden embert – köztük az ügyfeleinket, látogatóinkat is – érinti, érdekli a koronavírus és a hozzá kapcsolódó fejlemények, események. Beszéljünk hát mi is egyenesen, ne kerülgessük a forró kását!

A Multichannelmerchant szerint ’Az Amazon, az UPS és a FedEx is bejelentette, hogy késések várhatók a kiszállításban, mivel a koronavírus miatt jelentősen megnövekedett az online rendelések száma.’

Ha a jelenlegi helyzet bármilyen módon is érinti a kiszállítási folyamatainkat, tájékoztassuk ügyfeleinket lehető leghamarabb! Ha az események nincsenek ránk hatással, akkor is érdemes lehet küldeni egy rövid üzenetet, így egy vásárlónk sem aggódik majd, hogy vajon időben megkapja-e a csomagját.

Mi az OptiMonknál mindig igyekszünk segíteni az e-kereskedőknek, így ebben a nehéz helyzetben is készültünk egy kis aprósággal. Használatra kész sablonjaink segítségével könnyedén értesítheted az ügyfeleidet.

Így néz ki a tájékoztató nanobar:

Koronavírus tájékoztató nanobar

Készítettünk egy sablont azok számára is, akik Kínában, vagy más, a koronavírussal súlyosan érintett területen gyártják a termékeiket, vagy onnan szerzik be azokat, és a kialakult helyzet miatt ideiglenesen be kellett zárniuk:

koronavirus-popup

#2 Álljunk készen a gyors cselekvésre és beavatkozásra!

Az országok napról napra vezetnek be új szabályokat és rendelkezéseket a vírus miatt. Ezért nekünk is készen kell állnunk, hogy bármelyik pillanatban létrejöhet egy olyan szabály vagy rendelet, ami befolyásolja a szállítási folyamatainkat.

Álljunk készen, hogy a lehető leggyorsabban tudjunk reagálni az esetleges változásokra. Érdemes felmérni a rendelkezésre álló készleteket is, illetve egyeztetni a logisztikai partnerekkel. És ahogy az előző pontban is kihangsúlyoztuk: ne felejtsük el értesíteni az ügyfeleket is a változásokról!

Az OptiMonk tájékoztató sidemessage sablona segítségével könnyen és egyszerűen tájékoztathatjuk az ügyfeleinket.

Koronavírus tájékoztató sidemessage

#3 Célozzunk meg új közönséget!

Az eMarketer egyik nemrég megjelent cikkében Mark Dollivert idézi. Az analitikus azt mondja: „Mivel az idősek számára a legveszélyesebb a járvány, ezért náluk mutatkozik a legnagyobb esély arra, hogy megváltoztassák a viselkedésüket, szokásaikat. Ez pedig azt is jelentheti, hogy az e-kereskedelem megjelenik egy olyan ügyfélkörben, ahol korábban nem volt jellemző az online vásárlás. Hiszen ezek az emberek nem szeretnék kitenni magukat a veszélynek, hogy egy zsúfolt helyen elkapják a vírust, ami akár halálos is lehet számukra.”

Általánosságban elmondható, hogy az X generáció tagjai nem bíznak túlságosan az online vásárlásban, online vállalatokban. A most kialakult szituáció azonban könnyen olyan helyzetet teremthet, hogy e célcsoport véleménye megváltozik. Így érdemes lehet ezt a korosztályt is megcélozni a hirdetéseinkkel.

#4 Küldjünk e-mailt az ügyfelek számára!

Érdemes lehet egy rövid összefoglaló e-mailt küldeni az ügyfeleink számára, melyben megosztjuk velük a legfrissebb híreket, eseményeket a webáruházunkkal kapcsolatban, és hogy milyen új intézkedéseket vezetünk be. Akár hasznos tippekkel és ajánlatokkal is kiegészíthetjük a fentieket!

Például javasolhatjuk, hogy:

  • ügyfeleink válasszák a webáruházunkat a fizikai boltunk helyett,
  • a leggyakrabban használt termékeket rendeljék meg minél hamarabb, hiszen bármikor felléphet szállítási nehézség,
  • használják az online fizetési lehetőségeket,
  • stb.

De akár a változatlan üzletmenetről is érdemes lehet tájékoztatni az ügyfeleket.

Íme, egy példa a Rossmanntól vásárlói tájkoztató e-mailre:

Vásárlói tájékoztató email

#5 Kínáljunk releváns ajánlatok és csalikat

A legtöbb e-kereskedelemmel foglalkozó cég rendszeresen használ promóciós eszközöket, hiszen ez egy remek módja az új ügyfelek megszerzésének és a bevétel növelésének, legyen szó akár ingyenes szállításról, százalékos kedvezményekről, szezonális, vagy szezonvégi leértékelésekről.

Ezekben a rendhagyó időkben azonban érdemes lehet valami új, aktuális ötlettel is elindulni.

Például, létrehozhatunk új blogbejegyzéseket a koronavírussal kapcsolatban. Egy receptekkel és élelmiszerekkel foglalkozó blog esetében például jó ötlet lehet megjelentetni egy cikket, ami olyan ételeket, recepteket mutat be, melyek egy esetleges karantén alatt is sokáig fogyaszthatók. Ha kézfertőtlenítőket vagy arcmaszkokat is árulunk a webshopunkon, akkor felajánlhatunk egy-egy ilyen terméket ajándékba a vásárlás mellé.

Összefoglaló

Tudjuk, hogy ez egy nehéz időszak és mindannyian küzdünk, de az e-kereskedelem piacán lenni talán a lehető legjobb ebben a helyzetben. Kínában idén 47%-ot zuhant az offline kereskedelem, azonban az online mindössze 3%-ot. Ez adhat reményt nekünk, e-kereskedőknek.

Fontos, hogy elkerüljük a pánikot, és igyekezzünk a lehető legjobban felkészülni minden helyzetre. Ha így teszünk, vállalkozásunk is biztonságban lesz. Reméljük, hogy a fenti tippekkel tudtunk egy kicsit segíteni abban, hogy a legtöbbet hozhassátok ki a jelenlegi helyzetből.

Vigyázzatok magatokra és egymásra!

Üdv,
Niki

U.I. Ti mit gondoltok a kialakult helyzetről? Éreztek már bármiféle hatást a weboldalatokon, webshopotokon? Írjátok meg hozzászólásban!

Share this

Written by

YOU MAY ALSO LIKE

3 comments

  1. Ricsi szerint:

    Szerintem a nagyobb élelmiszer webáruházak tudnak ebből profitálni, mert a beszerzési forrásaik stabilabb, mint a kicsiknek, akik nagykereskedésből kapják.
    A nagykereskedések is sorra zárnak be és térnek át csak csomagszállításira, ha egy kis webáruház nem tudja beszerezni a terméket, nem tud forgalmazni.
    Amelyik nagyobb nagykereskedés még nyitva van, oda pedig csak jelenleg nem kapható szájmaszkban lehet bemenni.
    Plusz jelentősen megnövekszik a szállítási határidő is. Van olyan több webáruház már, amelyik csak áprilisban tud szállítani.
    Nem egyszerű az biztos.

  2. Attila szerint:

    Az áruk beszerzése okoz nehézséget Ausztriából! Illetve a legnagyobb gond, az árfolyam elszállása, szinte pár nap alatt rettentő nagy mértékben! Lassan kénytelenek leszünk árat emelni, más megoldást nem látok.

  3. szerint:

    Túl van spilázva. Vagyis influenzában kismilioan halnak meg, érdekel valakit nem. De a koronátol el vagytok ájulva. Az egyik tudós azt mondta, valoszinü olyan lesz mint az influenza, szóval készüljünk fel talán minden évben lesz. Remélem nem. Ne haragudjatok csak kimontam a saját véleményem.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük