7 egyszerű A/B tesztelési ötlet a bevétel és a konverziós arány növeléséhez

Most indítottál egy új landoló oldalt vagy egy marketing kampányt, és szeretnél megbizonyosodni arról, hogy az pozitív hatással van a bevételeidre? (Vagy legalábbis nem veszteséges.)

Nem számít, mennyire ismered a célközönséged, soha nem jó ötlet a marketingdöntéseidet megérzésekre alapozni. Valódi adatokra van szükséged, amit A/B teszteléssel könnyen megszerezhetsz.

Ebben a cikkben 7 egyszerűen megvalósítható tesztelési ötletet osztunk meg, amelyek segítenek a bevételeid növelésében. 

Lássunk hozzá!

 

Miért szükséges az A/B tesztelés?

Az A/B tesztelés egy módja annak, hogy túllépjünk az előítéleteinken és tudományos módon megértsük marketing tevékenységünket. 

Általában nagyon nehéz kitalálni, hogy egy címsor, értékajánlat vagy termékleírás melyik változata fog a legjobban teljesíteni. Ezért kell tesztelned az ötleteidet, mielőtt elköteleznéd magadat mellettük.

Nézzünk egy példát, hogy megértsük, miért olyan fontos az A/B tesztelés.

Tegyük fel, hogy egy elindítasz egy üdvözlő popupot a weboldal új látogatói számára azzal a céllal, hogy feliratkozásra ösztönözd őket, ezért egy 10%-os kedvezményt kínálsz. A popup egész jól konvertál és szerzel néhány új hírlevél feliratkozót.

A kérdés azonban az, hogy ez a lehető legjobb eredmény, amit elérhetsz ezzel a kampánnyal? 

Előfordulhat, hogy a kampány kilépésre felugró popupként vagy egy beágyazott űrlapként sikeresebb volna és több hírlevél feliratkozót hozna. Nem tudhatod biztosan, melyik a jobb, amíg nem teszteled.

 

7 ötlet, amit érdemes A/B tesztelni

Szeretnél A/B tesztelni, de fogalmad sincs, hogyan kezdj neki? Nézd meg ezeket a példákat és inspirálódj belőlük! 

1. A/B teszteld a kampány dizájnt

A marketing kampányok egyik leggyakrabban tesztelt szempontja a dizájn (pl. elrendezés, a színek, a képek stb.).

Az Obvi webshop például azt A/B tesztelte, hogy egy visszaszámláló használata növeli-e a konverziót azáltal, hogy sürgősség érzetet kelt, vagy pedig ahhoz vezet, hogy a vásárlók nyomás alatt érzik magukat és elutasítják az ajánlatot.

És az eredmény magáért beszél: a visszaszámlálóval ellátott változat 7,97%-kal jobban konvertált, mint a visszaszámláló nélküli.

Dizájn A/B tesztelés során mindig tartsd szem előtt, hogy egyszerre csak egy változtatást szabad végrehajtanod. Ellenkező esetben nem fogod tudni, hogy melyik változtatás felelős a konverziós arány növekedéséért vagy csökkenéséért.

Amint a fentiekben látható, az Obvi osztott tesztjében a két kampány között az egyetlen különbség a visszaszámláló időzítő volt, így biztosak lehettek abban, hogy ez az elem okozta a növekedést.

Több különböző elem tesztelése is lehetséges, ha többváltozós tesztelést futtatsz, amely lehetővé teszi, hogy egyszerre több mint két változatot tesztelj. Egy másik megoldás, hogy néhány hetente tesztelsz egy új elemet, így a konverzióoptimalizálás folyamatosan zajlik.

Az OptiMonk Variáns A/B tesztelő funkciójával könnyedén végezhetsz A/B tesztelést és többváltozós tesztelést is. Az alábbi support cikkben leírjuk, hogyan tudod magadnak beállítani.

2. A/B teszteld a call-to-action gombot

A call-to-action (CTA) minden kampány legfontosabb eleme, mivel ez az, amely ösztönzi a felhasználókat, hogy elvégezzék a kívánt műveletet. 

Annak érdekében, hogy a lehető legjobb konverziós arányt érd el, elengedhetetlen, hogy több változatot is tesztelj.

Érdemes a CTA gomb számos különböző aspektusát tesztelni a konverziók növelése érdekében. Kísérletezhetsz például a következőkkel:

  • CTA szöveg
  • A gomb mérete
  • A gomb színe
  • A gomb elhelyezése
  • Gomb vs. hiperlink
  • Emojik használata a CTA gombon

A mobilfelhasználók CTA gombjának külön tesztelése szintén jó eredményekhez vezethet.

3. A/B teszteld az ajánlatot

Ha alacsony a konverziós ráta vagy nem úgy teljesít a popup kampány, ahogy tervezted, lehet, hogy a probléma megoldásához többre van szükség, mint egy új design változat. Előfordulhat, hogy maga az ajánlat nem győzi meg a felhasználókat.

Ilyenkor érdemes különböző ajánlatok A/B tesztelésével próbálkozni, hogy kiderüljön melyek teljesítenek a legjobban. 

Számos tesztelési ötletet használhatsz itt, például azt is vizsgálhatod, hogy a különböző kedvezménytípusok (pl. 10% kedvezmény, 1000 Ft kedvezmény, ingyenes szállítás felajánlása vagy nem-specifikált kedvezmény) növelik-e a konverziót.

Ha több érdeklődőt (leadet) szeretnél generálni, jó ötlet lehet, ha lead mágnest kínálsz, például egy ingyenes e-könyvet vagy egy ingyenes próbaidőszakot. Bár ezek nem pénzbeli ajánlatok, általában növelik a konverziót a korai látogatók esetében, akik még nem állnak készen a vásárlásra.

4. A/B teszteld a teaserek hatékonyságát

A teaserek a teljes kampány “előnézetének” egy módja, anélkül, hogy megszakítanád a látogatói böngészési élményét. Ahelyett, hogy egyből egy popupot mutatnál a látogatónak, aki még aktívan böngészi az oldaladat, csak egy részletet mutatsz. A popup pedig csak akkor jelenik meg, ha rákattintanak (vagy amennyiben a látogató el akarja hagyni az oldalt).

Az Obvi tesztelte, hogy a Black Friday popupjuk magasabb konverziót generál-e teaser kampánnyal. Az egy hetes teszt lefuttatása után azt látták, hogy a teaser változat konverziós aránya 36%-kal magasabb volt.

 

Bár a teaserek hatékonyak voltak ennél a kampánynál, nem feltétlenül működnek ugyanúgy minden kampány és minden célközönség esetében. Ezért javasoljuk, hogy előbb teszteld őket saját weboldaladon.

5. Különböző típusú kampányok A/B tesztelése

Számos különböző lehetőség van arra, hogy miként juttasd el üzeneteidet és ajánlataidat a látogatókhoz. Előfordulhat, hogy megtetszik a szerencsekerék, de elgondolkodsz azon, hogy vajon jobban működik-e, mint egy egyszerű e-mail listaépítő popup… Ismét csak azt tudjuk ajánlani, hogy tesztelj! 

Valójában bármelyik kampánytípuson végezhetsz osztott teszteket akármelyikkel szemben. 

Íme néhány példa a kampánytípusokra, amelyeket szinte bármelyik webáruház esetében érdemes összehasonlítani:

  • Popup vs. beágyazott üzenet 
  • Popup vs. oldalsó üzenet (sidemessage)
  • Popup vs. teljes képernyős üzenet
  • Szerencsekerék vs. standard listaépítő popup 
  • Dialógus popup vs. klasszikus üdvözlő popup

Osztott tesztelést alkalmazott a Christopher Cloos is, hogy kiderítse, hogy egy klasszikus üdvözlő popup vagy egy dialógus popup (személyre szabott, beszélgetésalapú, többlépcsős űrlap) eredményez-e jobb konverziós arányt. 

Az egy hónapig tartó osztott tesztelés után az eredmények szerint a dialógus popup 15,38%-kal nagyobb arányban konvertált, mint a klasszikus üdvözlő popup.

Két különböző típusú kampány eredményeinek összehasonlításához az OptiMonk Kísérletek funkciót tudod használni.

Ha többet szeretnél megtudni a Kísérletekről, nézd meg ezt a videót:

6. A/B tesztelés különböző triggerekkel

A kampányok megjelenésének időpontja ugyanolyan fontos lehet, mint a mondanivalójuk. Ha nem vagy biztos benne, hogy kilépésre megjelenő, görgetés alapú vagy időalapú megjelenést használj egy kampányhoz, az OptiMonk Kísérletek funkciójával könnyen kiderítheted.

Például tesztelheted, hogy a hírlevél feliratkozó popupod jobban teljesít-e, ha:

  • A popup 5 másodperccel azután jelenik meg, hogy a látogató megérkezik, vagy
  • 5 másodperc után egy teaser jelenik meg, és a popup csak kilépési szándék esetén jelenik meg.
 

7. A/B teszteld a landoló oldalak címsorát

Végül, a beágyazott tartalom és a Variáns A/B tesztelés funkciók segítségével tesztelheted a címsorokat is a landoló oldalakon. 

Egy landoló oldal esetében fontos, hogy gyorsan és egyértelműen kommunikálja az egyedi terméktulajdonságot a látogatók felé. A/B teszteléssel a főcímek szövegének tesztelése segíthet abban, hogy biztos legyél abban, hogy milyen típusú főcímre reagál a legjobban a célközönséged.

A beágyazott tartalmak megváltoztatásával különböző termékleírásokat is tesztelhetsz.

 

Végezetül

Az A/B tesztelés elengedhetetlen a marketingberuházások irányításához. Akár az idődet, akár a pénzedet, akár mindkettőt fekteted be, meg kell győződnöd arról, hogy megéri-e.

Szerencsére a megfelelő szoftverek segítségével az A/B tesztelés könnyedén elvégezhető. Mielőtt észrevennéd, szokásoddá válik, hogy mindig kiderítsd, mi működik, és mit kellene javítanod. Az ügyfeleid észreveszik majd a különbséget, te pedig biztosan több eladást fogsz tapasztalni.

Az OptiMonk Kísérletek funkciója létfontosságú eszköz lehet a kampányok optimalizálásában és a marketing ROI maximalizálásában. Próbáld ki a kísérleteket most!

GYIK

Az A/B-tesztelés bizonyított stratégia a webhely teljesítményének javítására, ez nem kérdéses. Azonban óvatosnak kell lenned a split tesztek alapján végrehajtott változtatásokkal. Az AppSumo kutatása szerint ugyanis az A/B teszteknek csak 25%-a hoz ténylegesen jelentős eredményeket. Győződj meg róla, hogy a saját tesztjeid elég hosszú ideig futtatod ahhoz, hogy értelmes eredményeket tudj gyűjteni.

Nincs egyetlen válasz, amely minden cégre és minden kísérletre illik. Minden attól függ, hogy mekkora a forgalom. De ha a weboldaladnak kevesebb mint 100 látogatója van naponta, az A/B tesztelés nem biztos, hogy a legjobb stratégia számodra.

Még a kis változtatások is óriási hatással lehetnek a konverziós rátára. Egy A/B teszt segíthet eldönteni – inkább adatok, mint megérzések alapján -, hogy melyik változat teljesít jobban. Így óriási segítséget jelenthet az eladások növelésében.

Az A/B tesztelés (vagy osztott tesztelés) során egyszerre csak egy kampány két változatát hasonlítja össze. Ezzel szemben a többváltozós teszteknél egyszerre több verziót tesztelsz.