Ha Te is böngésztél már analitikával kapcsolatos blogokat és weboldalakat, akkor egészen biztosan találkoztál olyan cikkekkel, melyek a visszafordulási aránnyal foglalkoznak.
Erről a mérőszámról általában mindenkinek határozott véleménye van, de ezek elég erősen megosztottak abban a tekintetben, hogy milyen értékkel bír ez a mutató a konverziós tölcsérben.
Ha eleged van már az egymásnak ellentmondó, értehetetlen cikkekből, és szeretnéd jobban megérteni a visszafordulási arányt és a fontosságát az e-kereskedelemben, akkor jó helyen jársz!
Cikkünkben részletesen bemutatjuk a visszafordulási rátát; beszélünk arról, hogyan változik a relevanciája iparágról iparágra; miért érdemes alacsony arányszámra törekedni; illetve megismerkedünk néhány jól bevált stratégiával, amik segítségével Te is az egekbe repítheted a konverziós rátád.
Készen állsz? Vágjunk is bele!
Mi is az a visszafordulási arány?
Ha a látogatók rendszeresen rövid időn belül elhagyják az oldalt az érkezés után, akkor az azt jelenti, hogy jó eséllyel nem fognak vásárolni. Ez a lényege a visszafordulási aránynak, angol kifejezéssel a Bounce Rate-nek.
A visszafordulási ráta azon látogatók százalékos arányát mutatja, akik a megérkezés után rögtön el is hagyták az oldalt, vagy csupán egyetlen oldalt tekintettek meg távozás előtt. Ez a mutató kétségtelenül az egyik legfontosabb „nyers” mérőszám, és kifejezetten jól mutatja, mennyire működik hatékonyan oldalunk.
Hogyan számítható ki a visszafordulási arány?
Ahhoz, hogy megkapjuk a visszafordulási rátát, osszuk el a mindössze egy oldalt meglátogató felhasználók számát az összes látogató számával. Az így eredményül kapott szám százaléka lesz a visszafordulási arány.
Minél alacsonyabb tehát ez a mérőszám, annál jobban teljesít az oldalunk abban, hogy felkeltse a látogatók érdeklődését és valódi vásárlót konvertáljon belőlük.
Mi számít jó visszafordulási aránynak?
Az ökölszabály szerint a visszafordulási arány legyen olyan alacsony, amennyire csak lehet.
Ahogy viszont sok más mérőszám esetében is, a visszafordulási arány értékelésekor is figyelembe kell venni, hogy mely iparágról van szó. Ami az egyik szektorban remek aránynak számít, egy másikban akár egészen rémesen is festhet.
Fontos észben tartanunk azt is, hogy a visszafordulási ráta önmagában nem elegendő ahhoz, hogy megítéljük, mennyire teljesít jól összeségében egy vállalat. Azt viszont megtudhatjuk a visszafordulási arány segítségével, hogy mennyire hatékonyan konvertálja a vállalkozásunk valódi vásárlókká a látogatókat.
A HubSpot oldala remek infografikát készített arról, hogyan alakul a visszafordulási ráta az egyes iparágakban.
Az eredmények azt mutatják, hogy a tartalomra fókuszáló weboldalak esetében ez átlagosan 40-60%, a lead generáló oldalaknál 30-50% körül alakul, míg a blogok átlagosan 70-98%-os, a webáruházak és e-kereskedelmi vállalatok pedig átlagosan 33,9%-os visszafordulási rátát tudnak felmutatni.
Forrás: HubSpot
Mi a különbség a visszafordulási arány és a kilépési arány között a Google Analytics-ben?
A visszafordulási és a kilépési arányt nagyon gyakran használják egymás szinonimájaként az e-kereskedelemben – sajnos hibásan. Ugyan a két fogalom összefügg, mégis nagyon fontos eltéréseket találhatunk, ha alaposabban utánajárunk a jelentésüknek.
Röviden úgy foglalhatjuk össze, hogy visszafordulási arány az, ha a látogató rögtön érkezés után hagyja el az oldalt, míg a kilépési arányt akkor használjuk, ha a látogató már több aloldalt meglátogatott kilépés előtt. Ha részletesebben szeretnél olvasni erről a két Google Analytics mutatószámról, akkor ajánljuk az alábbi cikket.
Most, hogy megismertük a visszafordulási rátához kapcsolódó alapfogalmakat, nézzük meg, mit tehetünk annak csökkentése érdekében!
Hogyan lehet csökkenteni a visszafordulási rátát?
1. Biztosítsunk jobb felhasználói élményt!
Mi kell a jó felhasználói élményhez? Noha titkos összetevő nem létezik, mégis azt mondhatjuk, hogy alapvető követelmény a jól olvasható, érthető, tiszta és áttekinthető weboldal, mely megfelelően formázott és tördelt.
Nagyon sok vállalat esik abba a hibába, hogy a fentieknek nem tulajdonít elég jelentőséget: így pedig hiába rendelkezik egy gyönyörű weboldallal, a visszafordulási ráta mégis magas marad.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy hiába a tiéd a világ legjobb tartalma: ha azt olvashatatlanul, rosszul formázva és ronda betűtípussal tárod a látogatók elé, akkor ne is számíts egekbe szökő konverzióra.
Az alábbi, jól bevált módszerek segíthetnek abban, hogy könnyen olvasható, és a szemnek is „kényelmes” tartalmat hozz létre:
- Használj alcímeket a témák kiemelésére és a látogatók eligazítására.
- Használj felsorolásokat az előnyök listázására és az összehasonlításra.
- Ahol releváns, használj értelmezést segítő ábrákat, képeket, diagramokat, képernyőfotókat, akár külső forrásból, elismert szakértőktől.
- Emeld ki félkövérrel a kulcsszavakat (de ne vidd túlzásba, hiszen azzal éppen ellentétes hatást érhetsz el).
- Használj a szövegezéskor szuggesztív kérdéseket, ezzel azt az érzetet kelted a látogatóban, hogy nem csak olvas, hanem valóban „részt is vesz” a beszélgetésben.
- Használj összeszedett, frappáns, cselekvésre ösztönző összefoglalókat egy-egy oldal, tartalom végén. Ez segíti a látogatót abban, hogy a lényeges pontokat gyorsan átfussa és gyorsan cselekedjen.
Jó szívvel ajánljuk továbbá a read-able.com és a Yoast oldalait az olvashatóság tesztelésére.
2. Alakítsuk mobilbaráttá az oldalunkat!
A potenciális vásárlók bizony különböző eszközökről böngészik az oldalakat. Te fel vagy készülve a kisebb méretű képernyőkre is? Ha a válasz nem, akkor egyértelmű, hogy melyik irányba haladj tovább az optimalizálással.
A mobilról történő internetezés rendíthetetlenül tör előre, és ezt az alábbi statisztikák is alátámasztják:
- A felhasználók több mint 3 órát töltenek a mobileszközök használatával naponta
- 2018-ban a világ teljes internet-forgalmának 52,2%-át a mobileszközök adták
- 2019-ben a világ népességének 67%-a rendelkezik mobiltelefonnal
- 2018-ban közel 1,56 milliárd okostelefont adtak el, míg asztali számítógépből csak 94,4 milliót
Hogy teheted mobilbarátabbá a weboldalad?
- Alkalmazz reszponzív témákat
- A menürendszer legyen a lehető legegyszerűbb
- Legyen olyan kevés kitöltendő adat, amennyire csak lehetséges
- A cselekvésre ösztönző, figyelemfelkeltő elemek legyenek megfelelően elhelyezve
- Az ügyfélszolgálat legyen könnyen elérhető
- Építs be keresési lehetőséget a navigáció megkönnyítése érdekében
Forrás: Google Developers
A fenti csak néhány tipp ahhoz, hogy egy kicsit kényelmesebbé tedd a mobileszközös böngészést. Még több tanácsért látogass el az alábbi weboldalra, ahol egy remek útmutatót találsz.
3. Növeljük az oldal sebességét!
A Te weboldalad betölt 2-3 másodperc alatt? Ha a válasz “nem” vagy “nem tudom biztosan”, akkor sajnos rossz hírünk van: a relatíve hosszú várakozási idő nagyok sokszor vezet magas visszafordulási arányhoz.
Az e-kereskedelemben a sebesség kulcstényező: minél gyorsabb az oldalaid betöltési sebessége, annál jobb. Hiszen minél gyorsabban jutnak el a látogatóid a vásárlás véglegesítéséhez, annál nagyobb az esély a konverzióra.
Érdemes egy pillantást vetni az alábbi statisztikákra, melyek segítenek jobban megérteni a vásárlói viselkedést és a sebesség fontosságát a konverzióban.
Ha szeretnéd növelni a weboldalad betöltési sebességét, próbáld ki az alábbi technikákat:
- Elemezd ki az oldal jelenlegi sebességét a Pingdom Speed tesztjével
- Távolítsd el a lekérdezési karakterláncokat (query strings) a statikus oldalakról, így javíthatod azok teljesítményét
- Optimalizáld a képek megjelenését WordPress pluginok segítségével
- Finomhangold a .htaccess fájlokat
4. Használjunk releváns kulcsszavakat!
Ha nem sikerül releváns, magas minőségű forgalmat hozni a weboldalunkra, akkor ez a legtöbb esetben bizony magas visszafordulási arányhoz vezet majd.
A megfelelő kulcsszavak használata kiemelkedő szerepet játszik a sikeres tartalommarketing kialakításában és az érdeklődőszerzésben, tehát fontos, hogy a megfelelő ügyfélkört a megfelelő szavakkal célozzuk meg.
A Google a bevételének 95%-át szerzi a reklámokból. Ez azt is jelenti, hogy a bevételük oroszlánrészét az úgynevezett „drága kulcsszavak” adják, ez azt is jelenti, hogy ezeknél a szavaknál a legnagyobb a verseny.
A magas minőségű mutatójú kulcsszavak jelentősen javítják a forgalmat, a konverziós rátát és az elköteleződést, mindemellett pedig növelik az online hírnevünket, reputációnkat is.
A Google Kulcsszótervező, az Ahrefs, vagy a Moz alkalmazásai rengeteget segíthetnek abban, hogy megtaláld és kiértékeld a megfelelő kulcsszavakat, melyek jó minőségű forgalmat generálnak majd a weboldalad számára.
5. Igyekezzünk a megfelelő ügyfélkört bevonzani az oldalra!
Ez a tipp kéz a kézben jár az előző ponttal, a kulcsszavak optimalizálásával. A kulcsszavak kutatása és megfelelő kialakítása mellett hangsúlyt kell fektetnünk arra is, hogy megfelelően megtervezzük a tartalomstratégiánkat.
Hiába jó minőségű önmagában a tartalom: ha nem a megfelelő ügyfélkört szólítja meg, akkor magas marad a visszafordulási rátánk.
Ha szeretnél további hasznos információkat olvasni arról, hogyan szólítsd meg a megfelelő közönséget, akkor ajánljuk a Content Marketing Institute alábbi cikkét.
6. Írjunk figyelemfelkelő meta leírást a keresők találataihoz!
A meta leírás (vagyis az a pár sor, ami a keresési találati oldalon a cím alatt megjelenik) általában 155 karakter hosszú, és az a célja, hogy röviden és frappánsan összefoglalja az oldal tartalmát.
A keresőmotorok általában akkor adják vissza a találati listában az oldalt, ha annak meta leírásában szerepel a keresett kifejezés. Ez azt is jelenti, hogy a meta leírás optimalizálását igen csak magas prioritással kell kezelnünk.
De hogyan is írhatunk frappáns, figyelemfelkeltő meta leírást? Hát például így:
- Tartsuk a szöveget 155 karakter alatt
- A hangnem legyen aktív, mozgalmas
- Tartalmazzon cselekvésre ösztönző szavakat
- Bizonyosodjunk meg róla, hogy tartalmazza a legfontosabb kulcsszavakat
- A leírás passzoljon a honlap tartalmához
- Legyen egyedi
Érdemes lehet megnézni, hogy hogyan csinálják ezt a “nagyok”. Az alábbi linken megnézhetitek, hogyan ír meta leírást például a Slack, a YouTube, a Bing, vagy a Lonely Planet.
Nézzünk egy magyar példát is! Íme, a ShopRenter meta leírása:
7. Az oldalon kívülre mutató linkek új lapon nyíljanak meg!
Sok kellemetlenséget megspórolhatunk a látogatóinknak, ha a weboldalon található linkek új lapon, vagy új böngészőablakban nyílnak meg kattintás esetén. Sokan úgy gondolják, hogy ez csak egy jelentéktelen apróság, de valójában rengeteget ad hozzá a felhasználói élményhez.
Gondoljunk csak a saját példánkra! Ugye, mennyivel egyszerűbb, átláthatóbb és összehasonlíthatóbb az az elrendezés, ha az egyes termékeket az egymás melletti lapokon látjuk, és nem kell folyamatosan a böngésző vissza gombját nyomogatnunk?
8. Használjunk meggyőző, erőteljes, cselekvésre hívó szavakat!
Egyszerű, ütős és érthető. Ilyen cselekvésre ösztönző szavakra van szükség a konverzió növeléséhez.
Ezek a kulcsszavak arra szolgálnak, hogy felkeltsék a látogató érdeklődését, és ösztönözzék őt a következő lépés megtételére. A megfelelő kifejezések megtalálása azonban még a sokat látott marketingszakértők számára is nehézséget okozhat.
Könnyű abba a hibába esni, hogy túlságosan is szabadjára engedjük a kreativitásunkat, vagy szeretnénk kipróbálni az legfelkapottabb kifejezéseket.
De ne feledjük: a nap végén sokkal fontosabb, hogy a szöveg átlátható és érthető legyen a látogatók számára.
A meggyőző hívószavak megalkotásához jó szívvel ajánljuk az alábbi angol nyelvű útmutatót is.
Forrás: CrazyEgg
9. Írjunk rendszeresen blogbejegyzéseket a megfelelő tartalommal!
Az olyan weboldalak, mint a Buzzsumo vagy az Ahrefs sokat segíthetnek abban, hogy megtaláljuk, milyen tartalmak számítanak felkapottnak, érdekesnek az adott szektorban. Érdemes részletesebben is górcső alá venni a publikált tartalmakat, mert ez remek kiindulási alapot adhat majd az optimalizációs kísérletekhez.
10. Mutassuk meg, hogy megbízhatóak, hitelesek vagyunk!
Hacsak nem tartozunk a mindenki által ismert, Fortune 500-as vállalkozások közé, akkor bizony lesz olyan felhasználó, aki először találkozik majd a márkánkkal.
Napról napra jönnek létre új márkanevek, így a megbízható és hiteles kép felépítése hihetetlenül fontos. Használjuk azokat az elemeket az oldalunkon, melyek egyértelműen bizalmat ébresztenek a látogatókban!
Ilyen lehet például egy titkosítást jelző elem vagy egy HTTPS jelvény, de például a jól megszokott, megbízható fizetési opciók használata is azt az érzést kelti majd a látogatókban, hogy egy komoly, megbízható weboldallal állnak szemben, ahol kiemelt prioritásként kezelik a biztonságukat és a felhasználói élményt.
11. Használjunk videókat és podcastokat a látogatók megszólítására!
A videók használata remek eszköz a visszafordulási arány csökkentésére és a konverziós ráta javítására.
A Google adatai szerint az internethasználók közel fele keres rá egy-egy termékhez kapcsolódó videóra, mielőtt magát az online boltot felkeresné.
Forrás: Google
Ráadásul a videó arra is tökéletes, hogy elmondjuk a márkánk történetét és érzelmi oldalról is megérintsük a látogatókat. Ez pedig hosszú távon a záloga lehet majd egy stabil, márkahű vásárlói kör kialakításának.
A videón kívül azonban a különböző audió megoldásokat is érdemes a kalapban tartani. A podcastok vagy hangfájlok dinamikusabbá, élettel telibbé teszik a tartalmadat és új formában adnak lehetőséget a látogatók elköteleződésére – a képernyő figyelése nélkül is.
12. Használjunk kilépésre megjelenő popupokat!
Akár hisszük, akár nem, a kilépésre megjelenő popup használata az egyik leghatékonyabb eszköz a konverzióoptimalizálásra.
Figyelni kell azonban, hogy okosan alkalmazzuk és ne legyen a kampányunk túl tolakodó a látogatók számára.
Egy jól időzített, személyre szabott kampánnyal, mely akkor jelenik meg, mikor a felhasználó elhagyni készül az oldalt, könnyedén alacsonyan tarthatod a visszafordulási arányt, miközben e-mail listát is építhetsz!
(Megjegyzés: Az OptiMonk az egyik legnépszerűbb kilépésre megjelenő popup technológia, mely segít a látogatóidat vevőkké konvertálni. Próbáld ki most 14 napig ingyen!)
13. Célozzuk meg az érdeklődő látogatókat intelligens üzenetekkel!
Nemcsak a kilépésre megjelenő popupok használata ajánlott, hanem egyéb személyre szabott, intelligens üzenetek megjelenítése is.
A HotJar és hozzá hasonló alkalmazások segítségével értékes betekintést nyerhetünk a vásárlói viselkedésbe. Az itt megismerteket felhasználva pedig ütős OptiMonk kampányokat hozhatunk létre a visszafordulási arány csökkentéséért!
Ha szeretnél többet megtudni arról, hogyan jeleníts meg személyre szabott üzeneteket látogatóidnak, töltsd le ingyenes útmutatónkat.
14. Illesszünk be hasznos és stratégiailag fontos belső linkeket!
Ha megfelelő módon tudunk elhelyezni a honlapunkon hasznos belső linkeket, akkor hosszabb ideig tudjuk a látogatókat az oldalon tartani, és megnöveljük annak esélyét is, hogy valódi vásárlóvá váljanak.
Sajnos előfordulhat, hogy a látogató véletlenül egy rossz aloldalon landol. Ebben az esetben egy jól elhelyezett belső link lehet a különbség aközött, hogy a látogató végleg elhagyja az oldalt, vagy végül tovább böngészik majd.
15. Ajánljunk tartalmakat és termékeket a látogatók számára!
A YouTube, az Amazon, a Spotify, vagy a Netflix csak néhány azok közül a vállalatok közül, akik tökélyre fejlesztették a termékek vagy tartalmak ajánlását.
A Google Analytics vagy a HotJar nagy segítséget nyújthatnak annak megértésében, hogy a látogatóink mely tartalmakat szerették legjobban.
Érdemes lehet a nagy cégek upselling technikáit is megismerni és ellesni. És ki lehetne nagyobb név az online kereskedelemben, mint az Amazon? Az ő ajánlási és upselling gyakorlatáról szóló cikket itt olvashatod el.
16. Egyszerűsítsük a keresést és a navigációt!
Olyan navigációs technikákat keresel, melyek segíthetnek csökkenteni a visszafordulási arányt? Az automatikus kiegészítést használó kereső, az irányított vagy strukturált keresés, a nagy lábléc vagy a színes animációk használata csak néhány példa a sok közül.
Az alábbi példa a Nordstrom oldaláról való. Érdemes megfigyelni, hogyan alkalmazzák a gyönyörűen kialakított, funkciógazdag navigációt és az automatikus kiegészítést kereséskor.
Ha többet szeretnél tudni a témáról és hasznos tippeket keresel, ajánljuk a SEMRush angol nyelvű útmutatóját.
17. Szüntessük meg a hibás linkeket az oldalon!
Amennyire csak lehet, csökkentsük a weboldalon található hibás, törött linkek számát – hidd el, a felhasználók is hálásak lesznek érte! Látogatóként ugyanis nagyon elrettentő lehet hibás linkek garmadájával találkozni egy oldalon belül, és a bizalmat is megingathatja.
A Google Search Console segítségével könnyen megtalálhatjuk a hibás linkeket, és kicserélhetjük vagy eltávolíthatjuk őket.
Összefoglalás
Mindegy, hogy milyen szektorban tevékenykedsz, a visszafordulási ráta csökkentése minden esetben nagy segítség lehet az eredmények javításához. Hiszen a cél minden esetben az, hogy az oldalra látogatókat minél tovább az oldalon is tartsuk, aztán visszatérésre ösztönözzük, míg valódi ügyféllé vagy vásárlóvá nem konvertáljuk őket.
Önmagában azonban nem érdemes túlmisztifikálni a visszafordulási arány jelentőségét sem. Ne feledd: ez a mutatószám is a konverzióoptimalizálás bonyolult játékának egy darabja, nem maga a kirakós.
Most pedig Nálad a labda! Ismersz esetleg olyan jól bevált technikát, ami még hiányzik a listánkról? Írd meg nekünk kommentben! 👇
1 349 comments