Webáruház tulajdonosként neked is görcsbe rándul a gyomrod ha belegondolsz, hogy nemsokára itt az év legforgalmasabb időszaka?
A Black Friday, a Cyber Monday és a Karácsonyi szezonok nemcsak a vásárlók számára kínálnak izgalmat, hanem a webáruházak életében is kritikusak – hiszen ezen időszakok alatt a bevétel több mint egyharmadát is el lehet érni. Vagy, akár el is lehet veszíteni!
Az, hogy készen állsz-e erre a rohamra, kulcsfontosságú a sikerben.
De nincs ok a pánikra! Most éppen abban a kritikus pillanatban vagyunk, amikor még elegendő idő áll rendelkezésre, hogy a közelgő szezonra alaposan felkészüljünk.
Hagyd, hogy segítsünk ebben!
1. Elemezz és tanulj
Az első számú feladatod—és az egyik legfontosabb is—az előző év adatainak és statisztikáinak kiértékelése.
Ha megérted, miért voltak sikeresek (vagy éppen sikertelenek) korábbi kampányaid, akkor a tapasztalatokat figyelembe véve idén sokkal jobb eredményeket fogsz elérni.
Az adatelemzés segíthet jobban megismerni a vásárlóid igényeit is.
Íme néhány kérdés, melyet érdemes feltenned, amikor az előző év adatait értékeled:
- Melyek voltak a legsikeresebb kampányaid?
- Mi volt a legnépszerűbb termék?
- Mely napok voltak a legforgalmasabbak?
- Melyik forgalmi forrás hozta a legtöbb profitot?
- Mennyi bevételre tettél szert tavaly ebben az időszakban?
- Mekkora volt az átlagos kosárérték?
- Mely kulcsszavakra kerestek a legtöbben?
- Mit csináltak a versenytársaid?
A Google Analytics segítségével sok kérdésre választ kaphatsz.
OFF: ha neked is nehézséget okoz a GA4-et megszokni, akkor itt egy Looker Studio-s link amivel a GA4-es adatokat a régi formátumban is láthatod!
2. Szerezz már a kampány előtt e-mail címeket
Sajnos sok vállalkozás csak a szezonok kezdetekor kezdi el megcélozni az ügyfeleket. Pedig már jóval korábban, még a kampány kezdetét megelőzően is van mód az e-mail címek begyűjtésére!
A teaser kampányok ideálisak erre a célra. Ezekkel az előzetes kampányokkal nemcsak a figyelmet keltjük fel az előttünk álló ajánlatokra, de egyúttal az érdeklődők e-mail címét is megszerezhetjük. A címek birtokában pedig később személyre szabottan értesíthetjük az érdeklődőket a kampány indulásáról e-mailben.
Egy remek példa erre az Extreme Digital, akik egy egyszerű, de hatékony OptiMonk popup segítségével több mint 65.000 új SMS feliratkozót gyűjtöttek még a kampány kezdetét megelőzően. Ez is bizonyítja, hogy egy jól megtervezett teaser kampánnyal és a klasszikus csatornákon túli új megoldásokkal (SMS, Messenger lista) milyen jelentős eredmények érhetők el.
Így néz ki egy telefonszám gyűjtő teaser kampány az Obvi-nál:
3. Készíts ünnepekre szabott kategóriaoldalakat
Az ünnepekre szabott kategóriaoldalak nemcsak a felhasználói élményt javíthatják, hanem segítenek ünnepi hangulatban tartani a látogatókat.
Arról nem is beszélve, hogy így könnyedén megtalálják látogatóink a kedvezményes termékeket és ajándékcsomagokat.
Pár példa ünnepi kategória oldalra:
- Black Friday ajánlatok
- Cyber Monday ajánlatok
- Karácsonyi kedvezmények
- Ajándékok férfiaknak
- Ajándékok nőknek
- Ajándék anyának (apának)
- stb.
A Getting Personal-tól láthatunk egy példát alább, ők az alapján hoztak létre kategóriaoldalakat, hogy kinek vásárolunk:
Promotáld jól láthatóan szezonális ajánlatod
Emlékszel még arra az időszakra, amikor egy egyszerű kuponkód meghirdetése a közösségi médiában valóságos rohamot indított el a webáruházak felé? Nos, az idők változnak, és manapság már teljesen hatástalan egy kuponkódot a social médiában meghirdetni, mert senki sem másolgatja át őket.
Az online térben sokféleképpen megjeleníthetjük szezonális termékeinket vagy ajánlatainkat. Két alapvető megközelítés szokott működni:
1. minden termékre általános kedvezményt adunk, vagy
2. külön dedikált landing oldalt vagy kategóriát hozunk létre kifejezetten a szezonális promóciókhoz, például “Black Friday” kategória.
Viszont felmerül a kérdés: ha valaki egy blogcikken keresztül érkezik, vagy közvetlenül a keresőből, esetleg egy Google hirdetésből, akkor hogyan oldjuk meg, hogy mindenképpen találkozzon a szezonális ajánlattal?
A megoldás a teljes oldali láthatóság garantálásában rejlik. Lássuk, hogy ezt hogyan érdemes elérni!
4.1. Szezonális százalékos kedvezmény
Minden termékére általános kuponkedvezményt kínálni technikai kivitelezés szempontjából a legkézenfekvőbb megoldás. Ezt a stratégiát jellemzően a kisebb webáruházak alkalmazzák, mivel ez számukra a legegyszerűbb és leghatékonyabb módszer. Ilyenkor az ajánlatot egy üdvözlő popup ablakon és az oldal minden részén elhelyezett sticky bar-okon keresztül kommunikáljuk. Ezzel garantáljuk, hogy bármilyen forrásból érkező látogatónk azonnal szembesüljön a szezonális kedvezménnyel.
Ha nem szeretnénk egy mezei 30%-os kuponnal beérni, akkor érdemes minimum rendelési értéket is beállítani a kuponhoz, amivel növelhetjük az átlagos kosárértéket.
A visszaszámlálós popup-ok is különösen hatékony eszközök lehetnek, mivel sürgősség érzetét keltik a látogatóban az akció lejártáig, ami növeli az azonnali vásárlás valószínűségét.
Néhány inspiráló példát is szeretnénk bemutatni, amelyeket könnyedén beállíthatsz az OptiMonk fiókodban.
4.2. Szezonális akciós termékajánló
Ha webshopunkban egy külön szezonális landing oldalt, vagy termék szelekciót tartalmazó kategóriát hozunk létre a szezonra, akkor érdemes az oldal minden sarkában felhívnunk erre a látogatók figyelmét. Ennek egyik legmegfelelőbb eszköze a termékajánlók használata. Ezek segítségével azokat a “sztár” termékeket emelhetjük ki, amelyekre különösen nagy eladási volumenre számítunk ebben az időszakban.
Nem csak konkrét termékeket, de teljes kategóriákat is promotálhatunk ezen az úton. Ilyenkor a popup-on a szezonális kategória (vagy landing) linkjét érdemes elhelyezni, hogy a látogatók egyszerűen és gyorsan hozzáférjenek az akciós termékekhez.
Bemutatunk egy példát is a szezonális termékajánlókra, amelyeket könnyen összehozhatsz az OptiMonk fiókodból:
5. Csökkentsd a kosárelhagyást szezonális színekben
Mindannyiunknak fontos célja, hogy minimalizáljuk az elhagyott kosarak számát webshopunkban. Bármilyen tökéletesen is van beállítva az online shopunk, a kosárelhagyásokat sosem tudjuk teljesen megszüntetni. A jó hír azonban az, hogy sok kosár-elhagyót mégis visszafordíthatunk az utolsó pillanatban egy jól célzott exit-intent popuppal.
Ezek a kilépésgátló popupok azért rendkívül hatékonyak, mert egy másodlagos ajánlattal terelik vissza a vásárlókat a fizetési folyamatba. Különösen hasznosak a visszaszámlálós popupok, amelyek még jobban ösztönöznek az azonnali döntéshozatalra.
Mivel szezonális időszakról beszélünk, érdemes szezonális színeket, elemeket és grafikákat használni. Ezek segítenek abban, hogy a látogatók egy különleges, időszakos ajánlattal találkozzanak, amit érdemes kihasználni.
6. Légy aktív a közösségi médiában
Az ünnepi időszakban elengedhetetlen, hogy növeld jelenléted a közösségi médiában.
Ossz meg minél több ünnepi hangulatú posztot. Megoszthatod például a Black Friday ajánlataidat, kérdezheted követőidet ünnepi szokásaikról, stb.
Ez az időszak arra is jó, hogy Instagramon vagy Facebookon versenyeket futtass és több forgalmat generálj ezekről a csatornákról, ahogy az About You webshop is tette az alábbi példákon.
7. Célozd a korábbi látogatókat és vásárlókat remarketing hirdetésekkel
Ha be van állítva a Facebook pixel / API az oldaladra, akkor itt az ideje, hogy használd!
A Black Friday akciód tökéletes alkalom arra, hogy visszacsábítsd azokat a korábbi látogatókat, akik nem fejezték be a vásárlást.
A korábbi vásárlókat is érdemes céloznod, hiszen akik már ismernek és bíznak benned, még fogékonyabbak lesznek az ajánlataidra.
Remarketing célközönségeket képezhetünk:
- oldal látogatókból
- videó megtekintőkből
- Facebook-on aktivitást mutató lead-ekből
- korábbi vásárlókból
- kosárba-helyezőkből
8. Fektess több energiát az e-mail marketingbe
Ha már van egy szép számú hírlevél listád korábbi vásárlókból és érdeklődőkből, kezdj el nekik írni minél hamarabb.
Emlékeztesd őket, hogy már most megvehetik karácsonyi ajándékaikat, egyszerűen, online—elkerülve a hosszú sorban állást és a parkoló helyekért való versengést.
Mindig adj meg határidőt a promóciós e-mailjeidben, hogy növeld a sürgősség érzetet az olvasókban.
Ne felejtsd el kiküldeni e-mailben Black Friday és Cyber Monday ajánlataidat, pont mint a Rossmann Online Drogéria tette a lenti példán.
9. Állíts be szezonális kupon emlékeztetőt
A vásárlók egy része gyakran a lelkesedés pillanatában beváltja a kuponkódokat, de aztán valamiért mégsem használja fel azokat. Minden ilyen el nem költött kupon egy elszalasztott eladási lehetőség a webáruház számára. De van rá megoldás: a kuponemlékeztetők beállításával ösztönözhetjük a látogatókat, hogy ténylegesen fel is használják a már bevált kódokat.
A legjobb, ha ezt az emlékeztetőt az oldal tetején vagy alján megjelenő sticky bar-ként valósítjuk meg, melynek designja természetesen illeszkedik a szezonális arculathoz.
Erre máris mutatunk néhány hatékony példát, hogy inspirálódj a saját kuponemlékeztetőd kialakításában.
10. Biztosíts ingyenes szállítást
Az ingyenes házhozszállítás nagyszerű módja az ünnepi szezonban—és az év többi részében is—az eladások növelésének.
David Bell marketing professzor szerint egy ingyenes házhozszállítás—mellyel 6,99 dollárt spórolnak a vásárlók—vonzóbb, mint egy 10 dolláros kupon.
Érdemes neked is ingyenes házhozszállítást kínálnod, legalább karácsony előtt egy pár nappal. Kötheted az ingyenes szállítást egy bizonyos összeghez, így növelheted az átlagos kosárértéket is.
11. Használj visszaszámlálót az oldalsávon
A siker a részletekben rejlik – és az online vásárlók gyakran a legkisebb elemeken keresztül is becsalogathatók egy-egy ajánlatba. Az oldalsáv bannerek kifejezetten hatékony eszközök lehetnek, ha a látogatók figyelmét a szezonális kampányokra szeretnénk irányítani.
Amint az óra ketyeg és az idő lecsökken, az akció befejezésének közeledtével a FOMO (a lemaradás félelme) hatása egyre erősödik. Az emberek természetüknél fogva nem szeretnek lemaradni, és az oldalsáv bannerekkel ezt a természetes hajlandóságot tudjuk kihasználni a bevétel növelése érdekében.
Az oldalsáv bannerek visszaszámlálóval tehát nem csupán vizuális díszítőelemek, hanem stratégiai eszközök, amelyekkel a vásárlókat az akció befejezése előtt gyors cselekvésre ösztönözhetjük.
12. Nyomd meg a PPC hirdetéseket
A PPC hirdetések kiemelten fontos szerepet töltenek be a szezonális kampányok esetén, ahol a rövid idő alatt maximális hatékonyságra törekszünk.
Az időzítés és előkészítés az egyik legkritikusabb aspektusa a kampánynak. Nem elegendő az akció napján létrehozni és beküldeni a hirdetéseket; időt kell adnunk a rendszernek, hogy megfelelően “felkészüljön” a hirdetett tartalmak típusára. Egy 3-4 nappal előre hozott beállítási időszak lehetővé teszi, hogy a hirdetési platform jóváhagyja és optimálisan értelmezze a beküldött kampányokat.
A lehető legnagyobb napi költségvetést célszerű meghatározni a szezonális kampányok időtartamára, hogy maximalizáljuk az elérhető látogatói számot.
Fontos az is, hogy a közvetlen kuponkód-hirdetés helyett a hirdetések kreatív megközelítéssel, a kattintásra ösztönző stratégiával jelenjenek meg, ami hozzájárul a kattintási költségek optimalizálásához.
Összefoglalva
A digitális marketing világában a szezonális akciók kiemelkedő lehetőséget kínálnak az értékesítések növelésére és az ügyfélkör kibővítésére. A cikk során bemutatott különböző módszerekkel és stratégiákkal hatékonyabban lehet kihasználni mindezt. Fontos, hogy a weboldal design-ját és funkcionalitását a szezonhoz igazítsuk, legyen szó akár százalékos kedvezményekről, termékajánlókról, vagy akár a kosárelhagyás csökkentésének technikáiról.
Minden részlet számít: a jól megtervezett popup-októl az oldalsáv bannereken át a kifinomult PPC hirdetési stratégiákig. A Facebookon is számos kreatív megoldást alkalmazhatunk, hogy hatékonyabbak legyünk ebben a kiemelt időszakban. Az előkészítés, a tervezés és a megfelelő időzítés kulcsfontosságú a sikerhez.
Reméljük, hogy ezzel a cikkel új ötleteket és inspirációt kaptál a közelgő szezonális marketing kampányodhoz, és készen állsz arra, hogy maximális eredményt érj el az elkövetkező ünnepi szezonban.
Ha pedig máris a tettek mezejére lépnél, akkor ne feledd, hogy az OptiMonk 14 napig ingyenesen kipróbálható, ennyi idő alatt már megtapasztalhatod az első kampányaid konverzió-növelő hatását, ráadásul a bankkártya adataidat sem kell megadnod!